Oude modelbaan 2008

Grote modelbaan in een ‘U’-vorm.
In verband met de verhuizing in 2004 was de modelbaan weer maar eens uit elkaar gehaald. Tot 2008 was er veel tijd en rust om opnieuw een modelbaan te ontwerpen en te bouwen. Ook mijn werk vergde veel aan tijd en inspanning. Aan het eind van 2008 was het sporenplan dan toch eindelijk zowat gereed en kon er worden gebouwd. De nieuwe spoortafel was voorzien van een diepliggend (-38 cm vanaf het nul-niveau) schaduwstation.
Om het hoogteverschil te overbruggen, was er een railspiraal in de modelbaan ingebouwd.
Meer informatie en foto’s over de railspiraal vindt u hier (pdf-document)

modelbaan-2008-01 modelbaan-2008-02
Linkerzijde modelbaan met het schaduwstation. Rechterzijde modelbaan met het schaduwstation.
 modelbaan-2008-03  modelbaan-2008-04
In dit ‘gat’ komt de railspiraal te staan. De tafel voor de railspiraal.
modelbaan-2008-05 modelbaan-2008-06
De railspiraal in aanbouw. Elke wending wordt afgesteld met moeren.
modelbaan-2008-07 modelbaan-2008-08
De vier wendingen van de spiraal zijn geplaatst. Zicht op de binnenzijde van de railspiraal.
modelbaan-2008-09 modelbaan-2008-10
De railspiraal staat weer op zijn plaats; in de modelbaan. De railspiraal past exact in de open ruimte.
modelbaan-2008-11 modelbaan-2008-12
De verbinding van de railspiraal en het schaduwstation. De rechterzijde van het schaduwstation.
modelbaan-2008-13 modelbaan-2008-14
Het middenstuk bevat enkele rangeersporen. De keerlus, aan de linkerzijde van het schaduwstation.
modelbaan-2008-15 modelbaan-2008-16
De locomotievenloods, nog zonder draaischijf. De bovenbouw in aanbouw.
modelbaan-2008-17 modelbaan-2008-18
Een beroemd gat: die voor de draaischijf! De locomotievenloods, nu met draaischijf.
modelbaan-2008-19 modelbaan-2008-20
De ruime bocht om het locomotievendepot heen. De VT 11.5 in TEE-kleuren rijdt om het depot heen.
modelbaan-2008-21 modelbaan-2008-22
Twee lange opstelsporen. Het stationsgebied en het lager gelegen paradebaanvak.
Foto rechts:
Een duidelijk overzicht van de railspiraal en de aansluitingen op het
stationsgebied. Duidelijk is zichtbaar dat er nog geen verkeer
linksom mogelijk is. Het binnenste spoor, rechts bovenaan de foto,
wordt later doorgetrokken tot aan de bierbrouwerij.
modelbaan-2008-23
modelbaan-2008-24 modelbaan-2008-25
De witte kunststof-strips beschermen de treinen! Het lijkt net de oprit van een parkeergarage!
modelbaan-2008-27 modelbaan-2008-26
Modelspoor uit de tijd van de Deutsche Bundesbahn. De modelbaan is aan de raamzijde nu helemaal dicht.
modelbaan-2008-28 modelbaan-2008-29
De eerste bovenleidingsmasten. Een overzicht van de geplaatste masten.
De hobbyruimte voor de modelbaan is 410 x 368 cm. Voldoende ruimte voor een middelgroot ontwerp.
Hieronder de basistekeningen waarop de modelbaan gebaseerd was.
modelbaan-2008-bp-01 modelbaan-2008-bp-02
De indeling van de modelbaan op zolder. Schaduwstation en railspiraal duidelijk zichtbaar.
modelbaan-2008-bp-03
Het baanplan van het stationsgedeelte, minus het locomotievendepot en de aansluiting met de bierbrouwerij.
modelbaan-2008-bp-04
Het schaduwstation.