Oude modelbaan 1992

Modelbaan met waterschade.
Deze modelbaan zou dé baan worden in tijdperk II en IIIa, Kosten nog moeite werden gespaard. Ofschoon het baanplan vrij eenvoudig was gehouden, stond het wel garant voor interessant treinverkeer. Op het linkergedeelte was ruimte gemaakt voor de ronde locomotievenloods met alle facetten voor het onderhoud van zowel stoom- als diesellocomotieven. Aan het rechterzijde was een verhoogd dorpje gepland.
Het schaduwstation bevatte slechts drie sporen, maar het verborgen station kon toch vier treinen automatisch verwerken en een voor een doorsturen. Na uitgebreid het functioneren van de opstelsporen te hebben getest, was het tijd om de baan in de grijze lak te zetten en aan te vangen met de opbouw. Eerst kwam de onderhoudsgedeelte aan de beurt. De slakkenputten werden geplaatst en een uitsparing voor de draaischijf gezaagd. Daarna was het de bedoeling dat de overige rails zou worden vastgezet en aan het station en diens omgeving zou worden begonnen.
Tenminste dat was de bedoeling.

modelbaan-1992-01 modelbaan-1992-02
Het nieuwe geraamte in aanbouw. Het nieuwe geraamte in aanbouw.
modelbaan-1992-03 modelbaan-1992-04
Het nieuwe geraamte in aanbouw. Het schaduwstation met drie sporen.
modelbaan-1992-05 modelbaan-1992-06
Testritten met de series 01 en 39. De oprtitten naar niveau 2.
modelbaan-1992-07 modelbaan-1992-08
Overzicht schaduwstation. De locomotievenloods.
modelbaan-1992-09 modelbaan-1992-10
De platen op niveau 2 zijn grijs geverfd. Tot de regen kwam…
modelbaan-1992-17
Sporenplan schaduwstation.
modelbaan-1992-18
Verder dan het schaduwstation en het locomotievendepot kwam ik niet!
In augustus 1993 was ik werkzaam aan de modelbaan en had deze opnieuw grijs geverfd. Omdat ik ook de schraagjes, waarop de baan rustte, net had gelakt, lagen de baandelen te drogen op de vloer van de kelder. Na alles te hebben schoon gemaakt, leek het mij tijd voor een biertje. Dat hadden we wel verdiend. Op het moment dat ik in de huiskamer een flesje bier open trok, trok de hemel dicht. Binnen enkele minuten leek de hele lucht donkergroen en barstte een noodweer los. Nog steeds nietsvermoedend stonden we uit het raam te kijken naar het plenzende water. Je zal er maar doorheen moeten.
Naar een volgend flesje werd gesmacht, maar deze diende te worden opgehaald uit de koelkast in de kelder. Daar aangekomen wist ik niet wat ik zag. In de keldergang stond inmiddels een dikke 15 centimeter water; dus ook in de kelder zelf. De hele modelbaan stond ‘onder water’. De schade was niet te overzien. Na enkele dagen stond de baan zo krom, dat de samengevoegde delen een grote achtbaan vormden. Alle rails en wissels werden verwijderd en de houtconstructie werd als verloren beschouwd.
modelbaan-1992-11 modelbaan-1992-12
De hele gang staat blank….. en dus ook de hobbyruimte!
modelbaan-1992-13 modelbaan-1992-14
De natte modelbaan. Dweilen, dweilen en nog eens …….
modelbaan-1992-15 modelbaan-1992-16
De bouw van de twee vritrines in huis. De collectie in 1992.
Het zou weer enkele jaren duren voordat aan een nieuwe modelbaan zou worden begonnen. 1995 en 1996 stonden in het teken van werkzaamheden op de Balkan, op precies te zijn; in Split en Trogier (Kroatië). 1997 stond in het teken van de verhuizing terug naar Nederland.