Oude modelbaan 1987

De Fleischmann draaischijf doet zijn intrede.
Sporen in de schaal 1:160 hield het net een jaar uit. Vanwege diverse positieve omstandigheden moest ik de slaapkamer aan de voorkant van het huis weer verruilen voor de grotere kamer aan de achterzijde. Omdat in de loop van 1987 al bekend werd dat een internationale verhuizing aanstaande was, werd gekozen voor een kleiner ontwerp, maar toch een waar ik tot aan de dag van verhuizing naar tevredenheid kon rijden.
Van dit ontwerp en de bouw ervan, profiteer ik nog steeds. De modelbaan had een schaduwstation in een keerlus, alle sporen in dat station waren uitgerust met bezetmelding en de sporen konden ook worden bediend via een zelf gebouwd controlepaneel. Dezelfde opbouw zou ik ook weer gebruiken bij de bouw van de modelbaan in 2014/2015.
Een bijzonder aspect was de aanschaf van de grote Fleischmann draaischijf. De aanschaf hiervan gaf de hobby een bijzondere boost; alle gemaakte ontwerpen konden de prullenbak in.

modelbaan-1987-01
Computerdesign was in 1987 nog geen algemeen goed. Daarom een ‘ouderwetse’ tekening!
A: Viaduct in weg Bonn – Euskirchen.
B: 4-standen locomotievenloods met 2 buitensporen (Vollmer).
C: Draaischijf (Fleischmann 6152).
D: Seinhuis ‘Kottenforst’ (Kibri).
E: Bekoling stoom- tankplaats diesellocomotieven (Vollmer).
F: Brandweerkazerne (Kibri).
G: Politiepost (Vollmer).
H: Opslag spoorwegmaterieel.
I: Trafostation (Kibri).
J: Goederenloods (Kibri).
K: Stationsgebouw ‘Kottenforst’ (Kibri).
L: Viaduct.
M: Busstation.
N: Parking, P+R.
O: Controlepaneel.
  • Station ‘Kottenforst’ is een klein doorgangsstation aan de enkelsporige lijn van Bonn naar Euskirchen.
  • Dit traject wordt voornamelijk gereden met diesellocomotieven met relatief korte treinen; 3 tot 4 rijtuigen.
  • Goederenvervoer is alleen kleinschalig aanzweig.
  • Het museum ‘Dampflok Museum Kottenforst’ is gedeeltelijk ondergebracht in de locomotievenloods. Deze stamt uit de 30’er jaren toen stoomlocomotieven paraat werden gehouden voor assistentie op het hellende traject richting Euskirchen.
  • Het museum herbergt een klein aantal stoomlocomotieven, maar biedt ook plaats voor onderhoudswerkzaamheden aan de op het traject in gebruik zijnde diesellocomotieven van de series 212 en 218.
  • In Kottenforst is voor rangeerwerkzaamheden een Köf beschikbaar.
modelbaan-1987-02
Schematische weergave van het stationsgebied met draaischijf met ‘Dampflok Museum Kottenforst’.
modelbaan-1987-03
Het volledig automatische schaduwstation.