Oude modelbaan 1983

Modelbaan met twee keerlussen.
Het funeste voor vele modelbanen is het verhuizen, dus zo ook voor de in 1981 gebouwde modelbaan. In 1982 verhuisden we in de zomer- maanden van een appartement naar een eengezinswoning. De modelbaan kon niet mee, dus kon er weer een nieuwe modelbaan worden ontworpen en opgebouwd.

Het ontwerp van de modelbaan kwam zo uit een boekje. Uiteraard met de nodige aanpassingen. In een van de boekjes van de beroemde serie van Joachim M. Hill, ‘Modelbaan Sporenplannen’ vond ik onderstaande hoekbaan. Een enkelsporig baanvak met twee keerlussen, een schaduwstation en enkele industrie-aansluitingen. In de onderste keerlus reden de treinen in één richting (zie pijl). In de bovenste keerlus, waarin het station was opgenomen, reden de treinen in beide richtingen. Via contactrails (Fleischmann 6402) en de schakelcontact onder de locomotieven werden in de keerlussen de diverse relais en wissels omgezet. Hetzelfde idee is later in 2014 ook gebruikt, maar dan voor een digitale modelbaan.

Heel jammer dat er van deze modelbaan geen foto’s beschikbaar (meer) zijn. Het sporenplan kon nog wel worden achterhaald. De modelbaan heeft het niet lang uitgehouden. Het ontwerp kende jammer genoeg te veel minpunten; onder meer de slechte bereikbaarheid van het schaduwstation, het lag immers helemaal aan de achterzijde tegen de muur aan en de korte enkelsporige railspiraal aan de linkerzijde.
Het duurde dus niet lang of de zaag werd tevoorschijn gehaald en er werd weer driftig getekend aan een nieuw ontwerp.

modelbaan-1983-02

Het sporenplan van het schaduwstation binnen de onderste keerlus.

modelbaan-1983-01