Mijn oude Modelbanen

Reeds vanaf mijn 6e verjaardag werd het merk als het ware met de paplepel ingegoten. Het verjaardagscadeau van 1963 bestond uit een grote modelbaan, compleet met station, dorp, bruggen, bomen en bergen. Mijn vader had ‘stiekem’ in een van de slaapkamers een complete stad gebouwd, uiteraard met een groot station en dito brug. Als basis voor deze modelbaan diende de startset 300 G van Fleischmann.
Het is natuurlijk jammer dat er geen foto’s van die periode voorhanden zijn.
Ik nog steeds spijt dat ik in mijn (wilde) jonge jaren de wijsheid had alles te verkopen. Het speelgoed was immers “te klein” geworden. Vlak voor onze trouwdag verraste mijn echtgenote mij met een inmiddels beroemd geworden setje: het Roco Sikje met twee Nederlandse goederenwagens. De vlam sloeg weer in de pan, of beter gezegd in de vuurkist.

1981: Nederlandse modelbaan.
De eerste modelbaan die ik na mijn trouwdag heb gebouwd was voornamelijk geënt op de Nederlandse Spoorwegen. De start bestond uit veel tweede hands materieel, dus werd er flink gerommeld met logo’s. Veel Duits materieel had ineens een Nederlands voorkomen.
Lees hier verder.

1983: Modelbaan met twee keerlussen.
Het ontwerp van de modelbaan kwam zo uit een boekje. Uiteraard met de nodige aanpassingen. Een enkelsporig baanvak met twee keerlussen.
Lees hier verder.

1986: Fleischmann Piccolo.
Na enkele HO-banen in een stadium van ‘half af’ te hebben afgebroken, leek het mij verstandiger om over te stappen op een kleinere schaal. Fleischmann Piccolo, maar ook Minitrix, Roco-N en Arnold, deden hun intrede. Het was wel even wennen. De kleine schaal had zo zijn voordelen; lange goederentreinen en een complete TEE waren eenvoudig na te bootsen.
Lees hier verder.

1987: De Fleischmann draaischijf doet zijn intrede.
Van dit ontwerp en de bouw ervan, profiteer ik nog steeds. De modelbaan had een schaduwstation in een keerlus, alle sporen in dat station waren uitgerust met bezetmedling en de sporen konden ook worden bediend via een zelf gebouwd controlepaneel.
Lees hier verder.

1991: Modelbaan naar DB-voorbeeld.
Pas anderhalf jaar na de verhuizing naar Zeven (Niedersachsen) was het tijd voor de ‘nieuwe’ modelbaan. Na enkele maanden te hebben gebouwd aan de diverse scenery, bijvoorbeeld een locomotievenloods, kolenbeladingsinstallatie, etc. werd aangevangen met de bouw van de modeltafel. De geplande modelbaan was een ontwerp naar tijdperk II en IIIa.
Lees hier verder.

1992: Modelbaan met waterschade.
Deze modelbaan zou dé baan worden in tijdperk II en IIIa, Kosten nog moeite werden gespaard. Ofschoon het baanplan vrij eenvoudig was gehouden, stond het wel garant voor interessant treinverkeer. Op het linkergedeelte was ruimte gemaakt voor de ronde locomotievenloods met alle facetten voor het onderhoud van zowel stoom- als diesellocomotieven. Aan het rechterzijde was een verhoogd dorpje gepland.
Lees hier verder.

2000: Modelbaan in de lengte.
Het zou duren tot het jaar 2000 voordat de rust was teruggekeerd en de gedachten weer uitgingen naar een nieuwe modelbaan. In de winter van 2000-2001 werd aangevangen aan een ambitieus project: een langgerekte modelbaan van maar liefst 9,50 meter lang en slechts 1 tot 1,25 meter breed
Lees hier verder.

Een rustpauze.
2004 werd gebruikt voor de verhuizing en het zal nog wel even duren voordat kan worden begonnen met de bouw van de modelbaan. In de winter van 2006/2007 zal de ruimte pas beschikbaar komen en kan de tafel worden opgebouwd.

2008: Een nieuw begin.
Dit jaar werd het jaar van de nieuwe uitdaging. De ruimte kwam beschikbaar en al spoedig werd er gestart met het bouwen van de treintafel. Het nieuwe modeldorp is gesitueerd tussen Nürnberg en München.
Lees hier verder.

2014: Kleiner maar fijner
Inmiddels is deze baan vanaf augustus 2013, al weer verleden tijd. In de aanloop naar mijn FLO (Functioneel Leeftijds Ontslag) is de keuze gemaakt om een kleinere en handzamere modelbaan te ontwikkelen. Deze nieuwe baan vanaf 2014 worden ontworpen en opgebouwd.
Lees hier verder.