Het veercontact

deanalogebaan–veercontact-1De Fleischmann locomotieven en treinstellen van de eigen generatie zijn allemaal voorzien van een veercontact tussen de wielen, zie de rode “K”. De locomotieven die geproduceerd zijn in samenwerking met Roco, bijvoorbeeld de diesellocomotief V36 en de elektrische locomotief van de serie 141 (productie 2013-heden), hebben deze voorziening niet.
Dit veercontact, wat iets uit het midden is geplaatst, kan in het analoge verkeer een contact tot stand brengen voor het omzetten van een wissel, sein of relais. Plaatsing van een DCC-decoder, bij eigen ombouw of met NEM-stekker, schakelt het veercontact uit.

Het veercontact kon via een simpele overbrugging in de railaansluiting, zie de afbeelding, een wisselstroomcontact opbouwen. Zodra het veercontact in contact kwam met schakelcontact 6402 of 6432 werd een wisselstroomkring opgebouwd en een kort signaal tot stand gebracht. Dit kortstondig contact was voldoende om bijvoorbeeld een wissel, sein of relais om te zetten.

De door mij gebouwde modelbanen in de schaal HO heb ik tot aan het digitale tijdperk, altijd gebruik gemaakt van deze handige voorziening. Locomotieven en treinstellen waarbij dit veercontact ontbrak, werden voorzien van een schakelmagneet. Naast elk schakelcontact lag dus vaak ook een reed-contact.

Hieronder een duidelijke uitleg over de toepassingen van het veercontact en schakelcontact.

deanalogebaan–veercontact-2

Foto’s: Fleischmann GmbH

Download uitleg (PDF-document).