Fleischmann HO wordt uitgerangeerd

“Spuitgietproductie wordt verplaatst van Gloggnitz naar Slowakije”. Met deze ogenschijnlijke niet zo gevaarlijke titel, kwam op 2 maart 2018 het persbericht van Modelleisenbahn Holding GmbH naar buiten. Maar al in de eerste alinea sloeg de schrik bij veel Fleischmann-modelspoorders de schrik om het hart; vanaf 2019 wordt er geen Fleischmann materieel meer in de schaal HO geproduceerd. Fleischmann leeft dan alleen verder in der schaal N (1:160). Na 131 jaar Fleischmann, komt er dan een abrupt einde aan de favoriete schaal van menigeen Fleischmann-fan, of men een modelspoorbaan bezit of alleen verzamelt .

Het persbericht 

Aanpassing ook in merkportfolio
De modelspoorgroep verplaatst het grootste deel van het spuitgietproductie van de locatie in Gloggnitz (Neder-Oostenrijk) naar Slowakije. Deze maatregel zal leiden tot een reductie van 52 van de 107 werknemers op de Neder-Oostenrijkse vestiging tegen het einde van 2018. De onderhandelingen over de sociale compensatiemaatregelen na de personeelsvermindering vangen binnenkort aan. Met de herstructurering van het bedrijf zal ook de productportfolio veranderen: Het Duitse merk Fleischmann zal vanaf 2019 niets meer aanbieden in de spoorbreedte H0 (1:87), maar alleen in de spoorbreedte N (schaal: 1: 160 ), waar het merk de marktleider is. “Dit zijn essentiële maatregelen om de kostenstructuur van de productie en de marktprestaties van Europa’s op één na grootste fabrikant van modeltreinen te verbeteren”, aldus de managingdirector van het bedrijf en vertegenwoordiger van de eigenaar, Hannes Grießner, op vrijdag 2 maart na een bedrijfsvergadering in Gloggnitz. De medewerkers in Gloggnitz zijn al door het management geïnformeerd over de noodzakelijke maatregelen. Volgens Grießner kan Gloggnitz niet in dezelfde mate worden voortgezet, met zijn bestaande kostenstructuren, zonder het hele bedrijf in gevaar te brengen. Op de locatie worden niet alleen de modellen ontworpen, maar ook gereedschappen en matrijzen. Daarnaast worden meerdere miljoenen kunststof onderdelen geproduceerd, waaruit de behuizingen van de locomotieven en wagens worden geassembleerd.

Kostenstructuur moet worden verbeterd
Het verhuisplan voorziet er in, dat het grootste deel van de spuitgietproductie nog in 2018 naar Slowakije zal worden verplaatst. Hierdoor vermindert het personeelsbestand in Gloggnitz met maar liefst 50 procent. Productie in de huidige omvang is niet langer mogelijk, vanwege de hoge personeelskosten, aldus Grießner. Assemblage, het vervaardigen van gereedschappen en het complexe deel van het spuitgieten blijven in Gloggnitz. De getroffen werknemers worden gecompenseerd.

Herstructurering moet vereenvoudiging brengen
Het bedrijf is sinds de zomer van 2015 bezig met een herstructurering. Het werd weer mogelijk om de verkoop opnieuw te verhogen en een nieuwe productielocatie in Vietnam op te zetten, benadrukte Grießner. Verdere maatregelen voor de aanpassing van de productiestructuren in Europa zijn echter onmisbaar om opnieuw blijvend winstgevend te worden. Momenteel wordt er in Oostenrijk (Gloggnitz, constructie, gereedschappen, spuitgieten), Slowakije (Banska Bistrica, oppervlaktebehandeling, motorproductie) en Roemenië (Arad, assemblage, oppervlaktebehandeling) geproduceerd.

Focus op productielocatie in Azië
Parallel aan de herstructurering in Europa, zal de nieuwe locatie in Vietnam worden uitgebreid met 135 werknemers. Dit wordt dé productielocatie in Azië, waar in principe alle componenten kunnen worden vervaardigd en geassembleerd. Een productie voor high-end producten blijft in Europa, benadrukt Grießner. De modelspoorgroep vertrouwt niet op de eenzijdige verschuiving naar Azië. Het Raiffeisenverband Salzburg, die reeds lange tijd fungeert als hoofdbank van het bedrijf, heeft de modelspoorgroep in oktober 2017 overgenomen. Vervolgens werd het reeds gestarte herstructureringsplan herzien. Dit schema zal echter met nog twee jaar moeten worden verlengd, aldus Grießner.

Concentratie in de productportfolio
Grießner kondigde ook een wijziging in de productportfolio aan. Vanaf 2019 zullen er geen Fleischmann-modellen in de H0-schaal bestaan. In ruil daarvoor zal de succesvolle spoorbreedte N van het traditionele Duitse merk worden uitgebreid. “Wij zijn hier de marktleider en zien op middellange termijn veel betere marktkansen dan in H0,” legt Grießner uit. Het spoor N van Fleischmann zou zich op middellange termijn veel sterker kunnen ontwikkelen, zodra het van 2019 kan rekenen op een hogere investering. Dan kunnen meer nieuw geconstrueerde modellen op de markt worden geïntroduceerd. In de H0-schaal was de productportfolio van de twee Fleischmann- en Roco-merken om historische redenen zwaar overlappend, legt Grießner uit. Roco heeft meestal de meer moderne ontwerpen en presteert daarom veel beter in H0. Door de focus op de sterke punten van de productportfolio kan Fleischmann H0 niet worden voortgezet.

Deze verandering heeft nauwelijks enig effect op de locatie van Heilsbronn, benadrukt Grießner. Het merkenbeheer van Fleischmann was al gevestigd in Oostenrijk, de knowhow van het Fleischmann-team zal nog steeds nodig zijn voor N-schaal.

Het bedrijf
De Modelleisenbahn Gruppe, gevestigd in Bergheim bij Salzburg (Oostenrijk), is Europees marktleider in het gelijkstroom-segment met de twee merken Fleischmann en Roco en de nummer twee voor modelspoormaterieel in Europa. Het heeft momenteel 900 werknemers in vijf landen en genereert een omzet van 49 miljoen euro (2017). Het bedrijf wordt onder meer gekenmerkt door digitale innovaties en een sterk internationaal assortiment.

Tekst: Modelleisenbahn GmbH, klik hier voor het persbericht.
Vertaling: MB.

Nagekomen, maar nog onbevestigd bericht: Fleischmann rails, koppelingen, toebehoren en bestaande locomotieven, rijtuigen en goederenwagens blijven bestaan, maar worden leverbaar onder het merk Roco.