Nieuwe diesellocomotieven

diesellocomotievenDe eerste nieuwe type locomotieven werden in 1952 geleverd. Dit waren de locomotieven V 80. De DB liet 10 van dit soort B’B’ locomotieven bouwen met hydraulische krachtoverbrengingen. De locomotieven waren bedoelt voor het trekken van lichte en middel zware personen en goederen treinen op hoofd en zijlijnen. De V 80 beschikte over twee overbrengings verhoudingen en had een maximum snelheid van 100 km/u. Met deze locomotieven werd een belangrijke weg ingeslagen wat betreft constructies van diesellocomotieven die werd doorgevoerd in de bouw en aanschaf van alle diesellocomotieven door de DB, tot in 1979 toen de laatste DB diesellocomotief werd afgeleverd als BR 218 499. Alle diesellocomotieven werden gekenmerkt door een snellopende dieselmotor en een hydrodynamische krachtoverbrenging die de assen aandreven via koppelassen. De andere ontwikkeling bij de diesellocomotieven was natuurlijk de stijgende vermogens van de rijmotoren en de overstap van stoomverwarming voor personentreinen naar elektrische treinverwarming.

Het typen-programma uit 1953 voorzag in zes typen diesellocomotieven:

  • V 60 met 1 motor, 650 pk, asindeling C, voor rangeerdienst, later de serie 260/261.
  • V 65 met 1 motor, 650 pk, asindeling D, voor zijlijnen en rangeerdiensten, serie 265.
  • V 65.2 met 1 motor, 800/1000 pk, asindeling B’B’, voor de zware treinen op zijlijnen en lichte treinen op de hoofdlijnen.
  • V 160 met 1 motor, 1600 pk, asindeling B’B’, voor de middelzware goederen en personentrein diensten op de hoofdlijnen, de latere serie 216.
  • V 200 met 2 motoren, 2200 pk, asindeling B’B’, voor zware personentreinen op hoofdlijnen, serie 220/221.
  • V 320 met 2 motoren, 3200 pk, asindeling C’C’, voor zware treindiensten op hoofdlijnen.

Van dit typen-programma werd de V 200 diesellocomotief het eerste ontwikkeld. De V 200 was eigenlijk in technische opzicht een dubbele V 80. De eerste vijf prototypen werden in 1953 aan de DB geleverd. De 81 serielocomotieven werden vanaf 1956 geleverd.

Lees verder De 3-assige umbaurijtuigen.