De Trans Europ Express

tee-01In 1957 stelde de toenmalige president directeur van de Nederlandse spoorwegen (NS), ir F.Q. den Hollander voor om een internationaal netwerk van snelle en luxueuze (diesel)treinstellen op te zetten in West Europa. De spoorwegmaatschappijen van West Duitsland (DB), Frankrijk (SNCF), Zwitserland (SBB-CFF-FFS), Italië (FS) en Nederland (NS) stemde hiermee in. De eerste TEE treinen gingen rijden vanaf de zomerdienstregeling op 2 juni 1957.

Luxueus rollend materieel.
Van dit principe is nooit afgeweken. Men hanteerde luxe, 1ste klas treinen met restauratie faciliteiten op alle TEE verbindingen. Hiervoor moest in principe het rollende materieel speciaal worden gebouwd voor de TEE diensten. Voor dit internationale TEE sneltreinnet werden in de jaren vijftig door de DB zevendelige dieseltreinstellen van het type VT 11.5 ontwikkeld. Omdat er maar zeer weinig tijd beschikbaar was voor de ontwikkeling van het treinstel werden er geen noemenswaardige ontwikkelingen toegepast in de treinstellen. Het eerste treinstel werd afgeleverd op 15 mei 1957 in het AW Nürnberg.Vanwege de vele verschillende stroomsoorten in Europa, werd in de beginjaren meestal dieselmaterieel ingezet. De Zwitserse spoorwegen zette van 1961 ook het meersysteem-treinstel Rae in. Dit treinstel kon de vier stroomsystemen in Frankrijk, Zwitserland en Italië gebruiken. Vanaf de 70er jaren werd elektrische tractie met getrokken rijtuigen ingezet. Ondanks het feit dat aan de grenzen de locomotief moest worden omgewisseld, was er tijdwinst. De nieuwe treinen reden tot 200 km/uur, terwijl het dieselmaterieel slechts 140 km/uur haalde.

De Deutsche Bundesbahn maakte na de levering van de nieuwe serie E 03 steeds vaker gebruik van getrokken, luxueus materieel. Met het parapaardje E 03 ervoor spoedden deze treinen zich met 200 km/uur door geheel Duitsland. De TEE-Rheingold spreekt nog steeds veel liefhebbers aan!

Zie hier een overzicht van treinsamenstellingen diverse TEE-treinen.
Leestip: Eisenbahn Journal Special: die TEE-Story.

transeuropeexpress-br103

transeuropeexpress-br112

transeuropeexpress-nsde

transeuropeexpress-vt115

Lees verder De TEE-lok E 03.