De Rheingold

rheingold-01De Rheingold werd in 1928 als FD Rheingold door de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft in de dienstregeling opgenomen. De Rheingold is genoemd naar de schat uit de Nibelungenring van Wagner. De exploitatie was in handen van MITROPA. Bijzonder voor die tijd was dat de catering aan boord bij de reizigers langs kwam en dat de grenscontroles in de trein plaatsvonden.

MITROPA exploiteerde de trein, met nieuwe, comfortabele Pullman-rijtuigen van de toenmalige eerste en tweede klasse. De rijtuigen waren als teken van hun luxe eerst in de kleuren aubergine-crème en rond 1931 violet-creme geschilderd. De wagens werden gebouwd door “WUMAG (Waggon- und Maschinenbau AG)” in Grlitz; door de firma “Waggonfabrik Gebrüder Credé” en de Firma “Wegmann & Co”, beiden in Kassel als ook de firma’s “van der Zypen & Charlier” in Keulen-Deutz en “Linke-Hofmann” in Breslau.
De Rheingold” bestond in een tijd waarin nog 3 wagenklasses bestonden, uitsluitend uit 1e en 2e klasse-rijtuigen.

De treinsamenstelling bestond minstens uit een 2e klasse rijtuig met 29 zitplaatsen en keuken, een 2e klasse rijtuig met 43 zitplaatsen, een 1e klasse rijtuig met 28 zitplaatsen, een 1e klasse wagon met 20 zitplaatsen en keuken en een of meerdere bagagewagen. Normalerwijze werden vanuit n keuken 2 wagons bediend. Spijzen en dranken werden (anders dan bij CIWL) direct aan de zitplaats geserveerd. Als teken van exclusiviteit waren de wagons in paars-beige kleurstelling uitgevoerd met zilvergrijze daken.
De eerste Rheingold-treinen werden getrokken door de Beierse S3/6 (BR 18.4 en 18.5), later ook door de BR 01.

Na de Tweede Wereldoorlog is in 1951 de treindienst als D-trein hervat onder de naam Rheingold express. Hierbij werd gebruik gemaakt van standaard materieel. Om de Rheingold in oude glans te herstellen gaf de DB aan de industrie opdracht om een serie luxe rijtuigen voor de Rheingold te ontwikkelen. Vanaf 1962 werden nieuwe comfortabele rijtuigen en een panoramarijtuig (1e klasse) en locomotieven (serie E 10-12) ingezet. De kleurstelling van de locomotieven en wagons was blauw/beige. Met de ingebruikname van de nieuwe rijtuigen in 1962 keerde de Rheingold terug op de vooroorlogse route.
Vanaf 1965 werd de dienst verlengd tot Genève en werd de naam gewijzigd in TEE Rheingold. De trein werd vanaf toen in rood/beige geschilderd.

In mijn tijdperk rijdt de Rheingold 1928 de luxe nostalgische ritten voor het spoorwegmuseum.

rheingold1928

rheingold1962

Lees verder De Trans Europ Express.