Introductie

Sinds aanvang 2018 is er geen nieuwe modelbaan in aanbouw. Zie het nieuwsbericht “Exit voor Brauhofen“. 

mijnmodelbaan-introductie

Mocht er binnen korte tijd een nieuw spoorplan tot stand komen, dan zal ook deze als uitgangspunt hebben; de fictieve stad Brauhofen. Deze kleine stad ligt in de Zuid-Duitse deelstaat Bayern. Brauhofen in Bayern is een kleine stad aan de doorgaande spoorlijn tussen Nürnberg en München en heeft in modelspoorland een directe verbinding met Schwarzburg.

  • Deze stad leeft van toerisme en kleinschalige industrie.
  • De voornaamste zichtbare bedrijvigheid is een bierbrouwerij (Dortmunder Union).
  • Alle tractievormen van de Deutsche Bundesbahn komen in Brauhofen. Dit zijn:
    • stoomlocomotieven,
    • diesellocomotieven,
    • elektrische locomotieven,
    • treinstellen, zowel diesel als electrisch.
  • Brauhofen beschikt over een klein, maar goed voorzien spoorwegmuseum.
  • We zien Brauhofen in een periode van tijdperk III tot halverwege tijdperk IVa in een tijdspanne van 1957-1975. Interessante lectuur over deze periode vindt u ook op deze website.

De belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe modelbaan:

  • Tijdperk III en IVa.
  • Tweesporige hoofdbaan met paradebaanvak.
  • Bovenleiding en seinen van Viessmann.
  • Het station:
    • diagonaal over de gehele lengte van de modelbaan.
    • perronlengte 1,80 meter.
    • extra aansluitingen voor nevenbaan, industrie en locomotievendepot.
  • De locomotievenloods:
    • 6 sporen binnen en 6 sporen buiten,
    • bekolingsinstallatie voor onderhoud (kolen, water, etc),
    • voornamelijk ten behoeve van locomotieven uit het spoorwegmuseum en passerende treinen.
  • Schaduwstation:
    • ligt 25 cm onder de modelbaan,
    • zessporig, met capaciteit van treinen tot 2,5 meter lengte,
    • elk spoor heeft een stopsectie, lang genoeg voor een pendeltrein.
  • Aansturing:
    • Fleischmann Z21 (hoofdbaan en station) en booster (schaduwstation en railspiraal).
    • Aangesloten worden twee tablets (draadloos android) en twee Profi-Boss’en (bedraad, als slave).
    • Schaduwstation handmatig aangestuurd via een camera.
    • Zichtbare baandelen worden met de hand aangestuurd.
    • Aansturing wissels geschiedt vanaf een analoog controlepaneel.
    • Keerlussen wordt bediend door DR4010 Digireverse.
  • Modelspoormaterieel onder meer van Fleischmann, Trix, Liliput, Brekina, Roco, Piko, Rivarossi en Brawa.
  • Rails en wissels van Fleischmann Profi-Rails, in het schaduwstation Fleischmann Model-Rails.
  • Ontwerp modelbaan met AnyRail.
  • De hele baan komt op wielen te staan en de bouw is te volgen op ‘De voortgang’.