Het transportblad

Zoals bij zo veel modelspoorders, staan niet alle locomotieven, rijtuigen en wagens vlak naast de modelbaan. In ons geval staan er treinen in een kantoorruimte op de begane grond, terwijl de modelbaan (in aanbouw) zich op zolder bevindt. Het komt dus regelmatig voor dat er locomotieven of wagens heen en weer worden gebracht. Om dit zo veilig, voor het materieel tenminste, te doen, heb ik een houten dienblad omgebouwd tot transportblad. Ik heb bij het dienblad bewust gekozen voor deze afmetingen. Er zijn ook dienbladen te koop van 60 x 60 cm, maar deze grootte is niet handig om er de trap mee op en af te gaan.

De gebruikte materialen zijn:

  • Het dienblad, buitenmaten 45 x 30 cm. Aangeschaft bij Leen Bakker, voor € 14,99.
  • Latjes, 12 x 18 mm. Bij elke bouwmarkt verkrijgbaar voor circa € 6,00.
  • Stukje kurk, was al aanwezig voor de bouw van de modelbaan.
  • Kunststof folie met houtmotief. Dit is bij elke bouwmarkt verkrijgbaar, deze rol kostte € 4,95.
De werkzaamheden:

  • Via de binnenzijde van het blad werden per richel drie gaten geboord.
  • Deze gaten werden aan de onderzijde nog bewerkt zodat de schroeven verzinken in het hout.
  • Inplakken van het kurk, 48 x 28 cm.
  • Op maat zagen van de latjes (12 x 18 mm). Elk latje is 48 cm lang.
  • Elk latje werd voorzien van een laagje kunststof-folie.
  • Vastschroeven van de latjes vanaf de onderzijde van het dienblad.
Het transportblad 01 Het transportblad 02
De hoofdrolspelers: het blad, de latjes, kurk en kunststof-folie. De voorgeboorde gaten.
Het transportblad 03 Het transportblad 04
Het kurk is inmiddels aangebracht. De beklede latjes zijn langs onderen vastgeschroefd.
Het transportblad 05 Het transportblad 06
Ruimte voor vijf rijtuigen en vijf goederenwagens, of… ruimte voor minstens vijftien goederenwagens.