De voortgang

Augustus 2013.
De oude modelbaan zal worden afgebroken en worden vervangen. In de aanloop naar het moment dat ik stop met werken (1 augustus 2014), is de keuze gemaakt om een kleinere en handzamere modelbaan te ontwikkelen. Deze nieuwe baan zal in de loop van 2013/2014 worden ontworpen en opgebouwd.
De basisaspecten van het oude ontwerp worden gewoon overgenomen; een station met locomotievendepot en de bierbrouwerij.

September 2013.
De oude modelbaan wordt afgebroken.

Oktober 2013
De nieuwe treintafel is bijna gereed.

November 2013.
Het onderstel is gereed. Nu komen de platen, de rails en de stroomvoorziening.

December 2013.
Het schaduwstation en de railspiraal zijn gereed en voorzien van een geluiddempende kurklaag.
Rails en wissels zijn aangelegd in het schaduwstation en in de railspiraal.
Onder de modeltafel hangt nu een opslagruimte voor materieel.

Januari 2014.
De houtafwerking. Op de pagina’s van’Het baanplan’ zijn nu ook de AnyRail-bestanden te downloaden. Op “Het Baanplan – de treintafel” de hoogte-afmetingen toegevoegd.

Februari 2014.
Deze maand stond vooral in het teken van het ontwerpen van het stroomschema en het testen van de digitale keerlus. Hoewel de tests met de kortsluitherkenning door de module goed zijn verlopen, worden er in maart verdere tests gedaan met reed-switches.

Maart 2014.
Na enkele weekenden van draden trekken en solderen, is het schaduwstation gereed voor de testfase.

April – mei 2014.
In verband met werkzaamheden in en rondom de woning, ligt de bouw van de modelbaan even stil.

Juni 2014.
Er is weer beetje tijd voor de modelbaan.

Juli 2014.
Er wordt gewerkt aan het plaatsen van de locomotievenloods en de daarbij horende draaischijf.

Augustus 2014.
Het locomotievendepot.

September 2014.
Er wordt een testopstelling gebouwd met digitale keerlusmodules met twee keerlussen.
De eerste contouren van het stationsgebied worden zichtbaar.
Het sporenplan van het station en locomotievendepot zijn vastgesteld.
De rails is gelegd en de eerste rondes zijn gereden.
De Booster is ververplaatst en de Fleischmann TURN-CONTROL geïnstalleerd.

December 2014.
Langzaam komt de bouw weer op gang.

Januari 2015.
Deze maand wordt een tweede tablet geïnstalleerd bij de modelbaan en wordt een derde Profi-Boss in gebruik genomen.
Diverse locomotieven worden voorzien van een nieuw nummer in de decoder en opnieuw afgesteld.

Februari 2015.
Het tijdelijk bedieningspaneel voor de draaischijf en het schaduwstation wordt opgebouwd en aangesloten.
Schoonmaakbeurt en proefrijden.
Het hoofdperron en voetgangersbrug worden opgebouwd.
Het kleine perron aan spoor 1 ligt op zijn plaats.

Maart 2015.
Configuratie tablets is nu compleet.

Juni 2015.
De wisselaandrijvingen zijn allemaal ondergronds weggewerkt.

Augustus 2015.
Eindelijk is er weer tijd voor de modelbaan en wordt het controlepaneel gebouwd.
De eerste armseinen zijn geplaatst.
Het bedieningspaneel voor het schaduwstation is geplaatst naast het controlepaneel.

September 2015.
De seinen zijn geplaatst en aangesloten (update 2 september 2015).
De achterwand en een van de zijwanden zijn geplaatst.
De plaat voor het station, stad en bierbrouwerij ligt op zijn plek.

Oktober 2015.
De plaat voor het station, stad en bierbrouwerij is voorzien van een grijs kleurtje.
De voor-, achterzijde en beide zijkanten zijn nu zwart afgewerkt.
De eerste werkzaamheden aan de (model-) bierbrouwerij.

November 2015 – januari 2016.
Door andere drukke werkzaamheden ligt de modelspoor even stil.

Januari 2016.
Lange locomotieven en krappe bochten. De inzet van enkele zware sleeptenderlocomotieven vraagt enkele aanpassingen.
De draad wordt weer opgepakt. De ‘bewakingscamera’ voor het schaduwstation is geïnstalleerd.

Februari 2016.
Bewaking van het schaduwstation via het tablet.
Het Systeme Laur wordt uitgebouwd. We gaan helemaal over op camera-bewaking.
Aansturing Systeme Laur weggehaald van het controlepaneel en wisselbediening opstelsporen ingebouwd.

Maart 2016.
De bewaking van het schaduwstation wordt uitgebreid met twee camera’s.

Maart – april 2016.
In verband met ontwikkelingen in de persoonlijke omgeving, is er weinig tijd en ruimte om te bouwen aan de modelbaan. In de komende maanden zal de opbouw worden hervat.

Mei 2016.
De verbouwing van de woning gaf veel overlast. Hoewel de deur naar de modelspoorbaan geheel was dichtgeplakt, ligt er toch een flinterdun laagje bouwstof over de hele baan. Het kostte veel tijd, maar inmiddels is het materieel schoongemaakt, zijn de huizen weer afgepoetst en is de tafelconstructie bijna helemaal schoon. De vervuiling was nauwelijks zichtbaar, maar de LUX-railreinigings-combinatie haalde toch veel troep van de railsstaven.
De treinen kunnen eindelijk weer rijden, tevens zijn er nog twee extra camera’s aan de ‘bewaking’ toegevoegd.

Juni 2016.
De bierbrouwerij krijgt langzaam zijn vorm. Ook aan het interieur is gedacht.
De hele gebouw wordt in elkaar gezet, inclusief drie liftkokers en drie trappenhuizen.
Er zijn een groot aantal locomotieven die (te) lang in de vitrines staan. het wordt dus tijd om wat onderhoud te plegen en de locomotieven enkele rondjes te laten rijden; even de ‘benen strekken’. Enkele locomotieven geven een foutmelding op het decoderadres, deze hebben dus in de komende weken wat extra aandacht nodig. Ik hoop dat de decoders niet defect zijn.

Juli – december 2016.
Vanwege de vakantieperiode, de drukke werkzaamheden voor verenigingen en karweitjes in en rondom de woning, ligt de bouw nagenoeg helemaal stil. Er wordt wel veel onderhoud gepleegd aan de locomotieven, zoals inbouwen en programmeren van (sound-) decoders, smeerbeurten voor de tandwielen en het vervangen van versleten antislipbandjes. Ook de rails krijgt een poetsbeurt.