Stoomtreinstel Kittel

Kittel-01De Kittel is een langlevend stoomrijtuig. Reeds eind 19de eeuw begon de aanschaf van een eerste serie van zeven stoomtreinstellen die voornamelijk op zijlijnen in de Zuidwest-Duitse ruimte reden. Eugen Kittel, Obermaschinenmeister van de Königlich-Württembergische Staatseisenbahnen (KWStE), ontwierp een krachtige ketel, wat in 1905 tot de bestelling van nog eens 10 stoomtreinstellen in Württemberg leidde, de eerste serie werd dienovereenkomstig omgebouwd.
Ten tijde van de Deutsche Reichsbahn werden de overgebleven stoomtreinstellen onder de bedrijfsnummers 9 tot 14 in Stuttgart opgenomen. Voor de Grossherzoglich Badische Staatsbahnen werd in 1914/15 een andere serie van stoomtreinstellen van het type 121a geleverd, die later bij de DRG onder de bedrijfsnummers CidT 1 tot 8 opgenomen werden.

Uit deze Badense serie kwamen na 1945 nog 2 stoomtreinstellen naar de Deutsche Bundesbahn, die in de voor treinstellen gebruikelijke kleurstelling in het purperrood geschilderd werden. In 1951 resp. 1953 werden de beide stoomtreinstellen buiten dienst gesteld.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB Kittel | Bouwjaar: 1914 | Aantal: 17 stuks | Tijdperk: 3 | Asindeling: A1 n2, A1 h2 | Lengte: 11.000 mm | Vermogen: 59 kW | Gewicht: 17.800 kg | Maximum snelheid: 60 km/uur | Aantal zitplaatsen: 40 | Uit dienst: 1953.

Voorbeeld treinsamenstelling met Kittel 3 [Trix 22033]
Kittel-02

logo-trix    icon-logo-dbzw