Elektrisch uitzichttreinstel serie 491

Br 491-01De twee elektrische treinstellen van de serie ET 91 waren bij de Deutsche Reichsbahn bekend als “Gläserner Zug” (Glazen trein). Deze treinstellen met de asindeling Bo’2′ waren, zoals een uitzichttreinstel betaamt, rondom voorzien van glas en boden de passagiers een bijzonder zicht rondom. Deze bijzondere uitzichttreinstellen werden alleen gebruikt voor excursies en trips, met name in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Beide treinstellen werden gebouwd in 1935 door Fuchs in Heidelberg (mechanische deel) en AEG (elektrische gedeelte).

De ET 91 02 werd op 9 maart 1943 bij een bomaanslag op het depot München vernietigd. De overgebleven ET 91 01 werd daarom geëvacueerd naar Bichl en bedrijfsgereed gehouden. Dit treinstel werd na de oorlog overgenomen door de Deutsche Bundesbahn en werd in 1968 omgenummerd tot 491 001-4.
De “Gläserner Zug” werd ingezet op veel trajecten in Duitsland, Oostenrijk (waaronder de Karwendel-Bahn) en Zwitserland (waaronder de Gotthard-spoorlijn). Voor de ritten in Zwitserland, had dit treinstel een een tweede stroomafnemer een smallere sleper. Op een niet-elektrificeerde lijnen, werd het treinstel getrokken door diesellocomotieven. De 491 001-4 wisselde sinds 1949 maar liefst vier keer van kleur. Van donkerblauw naar wijnrood in 1953. In december 1971 naar lichtblauw en in juli 1986 naar gentiaanblauw.

Op 12 December 1995 werd de 491 001-4 zwaar beschadigd bij een ongeval in Garmisch-Partenkirchen en is sindsdien niet meer rijvaardig. In de frontale botsing met de Oostenrijkse locomotief 1044 235 verloor een persoon het leven en werden 51 personen gewond. In 1997 werd het treinstel overgenomen door het Verkehrsmuseum Nürnberg en sinds mei 2005 staat het treinstel in het spoorwegmuseum van Augsburg.

Sindsdien is het treinstel door de BSW Stiftungs-Gruppe Gläserner Zug en Gläserner Zug e. V. uiterlijk gerestaureerd; een reparatie van de aandrijfunit is uit kostenoverwegingen niet mogelijk. Bij het ongeval was niet alleen de opbouw beschadigd, maar werd ook het draaistel met de aandrijving vernield. De kosten voor het vervangen van dit draaistel worden geschat op circa Euro 100.000,-.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB serie 491 001-4 (ET 91 01) | Bouwjaar: 1935 | Tijdperk: 3 | Inzet: excursies | Asindeling: Bo’2′ | Lengte: 20.600 cm | Gewicht: 51.000 kg | Maximum snelheid: 110 km/uur | Aantal zitplaatsen: 70 | Uit dienst: 1995.

Voorbeeld treinsamenstelling met 491 001-4 [Trix 22191]
Br 491-02

logo-trix  icon-tp4  icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-interieurverlichting  icon-3pwissverl