Elektrisch treinstel serie ET 11

Br ET11-01Wanneer de nieuw opgerichte Deutsche Reichsbahn besloot een snelverkeernetwerk op te richten met Berlijn als centrum stonden alleen dieselstellen ter beschikking. Daarom werd in 1934 drie treinstellen als proef gebouwd. Het mechanisch gedeelte werd geleverd door Machinenfabrik Esslingen (voor 1 stel) en door MAN Nürnberg (voor de andere 2 stellen). Het elektrische gedeelte werd geleverd door AEG, BBC en SSW.
Door het uitbreken van de WWOII kwam er geen serie-uitvoering. In de jaren 1941|42 kregen de stellen de nummers ET11 01 t|m ET11 03. De stellen overleefden de oorlog zonder schade en werden in de jaren 50 volledig gereviseerd. Zo werd de noodkoppeling vervangen door een volwaardig trek- en stootwerk, werden nieuwe pantografen geïnstalleerd en de draaistellen vernieuwd.

In 1957 werd een restauratieafdeling ingericht in het A-deel van het stel. De kleurstelling is in de loop der jaren verschillende keren gewijzigd: crème|rood in tijdperk II, na de revisie na de oorlog blauw|grijs en tot slot het DB-rood. De drie stellen werden op 25 september 1961 buiten dienst gesteld.

De ET11 01 werd nog tot meetwagen omgebouwd en verkreeg nog een computernummer. De DGEG verkreeg na buitendienststelling het treinstel, heeft het laten herstellen in de oospronkelijke toestand bij Hansa Wagon in Bremen. Nu staat het treinstel in het DGEG museum Neustadt|Weinstrasse.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: ET 11 (DB) | Type: ET 11 01a/ET 11 01b | Bouwjaar: 1934 | Tijdperk: 3 | Inzet: hoofdlijnen | Asindeling: Bo’2’+’2’Bo | Lengte: 43.585 mm | Vermogen: 1.413 kW | Gewicht: 112.700 kg | Maximum snelheid: 160 km/uur | Aantal zitplaatsen: 77 (vanaf 1956 alleen 1e klasse) | Uit dienst: 1961.

Voorbeeld treinsamenstelling met ET 11 02 [Liliput L133542]
Br ET11-02

logo-liliput    icon-logo-dbzw  icon-sound  

Voorbeeld treinsamenstelling met ET 11 01 [Liliput L133543]
Br ET11-03

logo-liliput    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl