Dieselmotorwagen serie VT 69.9

Br VT699-01In 1930 schafte de Duitse Reichsbahn-Gesellschaft drie dieselmotorwagens aan bij de Waggonfabriek Wismar. Deze 21,4 meter lange motorwagens werden aangedreven door een 175 pk sterke Maybach 6-cilinder dieselmotor en werden ingedeeld als VT 10.001 tot en met 10 003. De drie onderling verschillende motorwagens werden voornamelijk gebruikt voor het snelle vervoer van pakketten, het “Stückgut-Schnellverkehr “.
De wagens werden oorspronkelijk in een kastanjebruine kleur afgeleverd en hadden dezelfde aandrijfconcept als de motorwagens VT 857 tot 859, die ook door Wismar waren geproduceerd. Deze motorwagens waren voorzien van één aangedreven draaistel. De motor was via de transmissie direct verbonden met het draaistel. Via een blinde as en een koppelstang werden de twee assen aangedreven. De machinist had zijn plaats aan de kopkant van de machinekamer, daarachter lag de laadruimte met een oppervlakte van circa 40 vierkante meter. Tijdens de WOII was de VT 10 003 in Osnabruck bedrijfsklaar weggezet en in gebruik als kaartverkooppunt

Na de WOII nam de Deutsche Bundesbahn de drie motorwagens over en werden ze van Osnabrück ingezet als serie VT 69.9 en de motorwagens kregen de nummers VT 69 900 t/m 902. Op 27 december 1960 werden de VT 69 900 und 901 uit de actieve dienst gehaald, op 18 juli 1962 volgde de VT 69 902.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: VT 69 901 DB, VT 10 003 DRG, Fabrieksnummer Wismar 30/20007 | Bouwjaar: 1930 | Tijdperk: 3 | Inzet: snelpakketpost | Lengte: 21.040 mm | Aandrijving: 175 pk Maybach Dieselmotor | Gewicht: 39.000 kg | Maximum snelheid: 90 km/u | Uit dienst: 1962

Voorbeeld treinsamenstelling met GGtrieb 69 901 [Liliput L133032]
Br VT699-02

logo-liliput    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl