Dieselmotorwagen serie VT 62

In 1924 werd de VT 851, 4-assig dieseltreinstel van de Waggonfabrik Wismar, als prototype in 1925 gepresenteerd op de spoorwegtentoonstelling in Seddin. In 1926 volgde een tweede prototype, de VT 852. Deze bezat een kortere afstand tussen de assen van het draaistel. Beide prototypes werden door de DRG aangeschaft.

Tussen 1926 en 1928 werden nog eens 15 treinstellen aan de DRG geleverd (VT 853 t/m VT 861 en VT 866 t/m VT 871). De dieselmotor was een 150 Pk sterke diesel van Maybach type G4a, welke later vervangen werd door een 175 Pk diesel-motor type G 4b van Maybach. De assen van het gemotoriseerde draaistel waren middels aandrijfstangen met elkaar gekoppeld. Bij stilstand van het treinstel, werd de dieselmotor automatisch afgeschakeld. Het opstarten van de dieselmotor geschiedde met druklucht bij het opgang komen van het treinstel. Het treinstel was daarmee al in beweging alvorens de dieselmotoren aansloegen. Bij onderhoud werden de motoren volledig uitgebouwd en na het onderhoud weer ingebouwd.

De treinstellen deden dienst in de omgeving van Stuttgart en M√ľnchen, later werden ze ook ingezet in Schwerin (Mecklenburg) en bleven tot 1940 in dienst bij de Reichsbahn. Tijdens de 2e wereldoorlog werden ze ingezet voor oorlogsdoeleinden. Na de 2e wereldoorlog belandde het treinstel VT 859 bij de Deutsche Bundesbahn (DB), die haar indeelde als bouwserie VT 65 en kreeg het bedrijfsnummer VT 65 903 toegewezen. Aanvang de 50er jaren kreeg het treinstel een 210 pk sterke Maybach dieselmotor ingebouwd, hiermee kon de snelheid worden verhoogd naar 80 km/ur. Het treinstel kreeg toen het nummer VT 62 904.
In 1957 werd het treinstel vanwege een scheur in het draaistel, ter zijde gesteld. Zover bekend is er geen treinstel van deze bouwserie bewaard gebleven.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: VT 62 904 (DRG VT 859 / DB VT 62 903) | Bouwjaar: 1928 | Tijdperk: 3 | Inzet: Zijlijnen | Lengte: 21.040 mm | Aandrijving: 175 pk Maybach Dieselmotor | Gewicht: 41.000 kg | Maximum snelheid: 65 km/u, met 210 pk Maybach Dieselmotor: 80 km/u | Aantal zitplaatsen: 74 | Uit dienst: 1957

Voorbeeld treinsamenstelling met VT 62 904 [Liliput L133023]

 

logo-liliput    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl