Diesel uitzichttreinstel serie VT 90

Br VT90-01Na het succes van de beide “Glazen Treinen” van de serie ET 91 schafte het Deutsche Reichsbahn Gesellschaft drie diesel-uitzichttreinstellen aan voor de niet ge├źlektrificeerde trajecten. De VT 137 240 werd in 1936 afgeleverd, de VT 137 462 en 463 pas in 1939. De treinstellen hadden twee 8-cilinder dieselmotoren van ieder 180 pk, die onder de vloer van het treinstel waren opgehangen.

De carrosserie bevatte twee stuurstanden en een grote ruimte met grote ramen. De ruggen van de 60 zetels konden net als bij de railbussen worden gedraaid, zodat alle passagiers met het gezicht naar voren konden plaatsnemen. De beide toiletten waren verdiept aangebracht aan de beide kopkanten en voorzien van een ovaal venster.
Het bijzondere aan dit treinstel was dat het dak bijna geheel kon worden geopend. vandaar de bijnaam “cabrio-treinstel”. Het treinstel was zeer geliefd bij de reizigers, maar niet bij het personeel; het roldak liep regelmatig vast en er ontstond regelmatig schade aan de motor.

De VT 137 462 wwas in 1944 tijdens een bombardement vernietigd. De Deutsche Bundesbahn nam na de oorlog de overgebleven treinstellen over als VT 90 500 en 501. De VT 90 500 reed in de grijze kleurstelling rond in de omgeving van de Hunsr├╝ck, Moezel, Keulen en Aken en werd op 13 april 1960 ter zijde gesteld. De VT 90 501 kreeg als enige de wijnrode kleur en werd op 22 maart 1962 uit dienst genomen. Helaas is geen van beide treinstellen bewaard gebleven.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: VT 90 501 Deutsche Bundesbahn | Bouwjaar: 1939 | Tijdperk: 3 | Inzet: op alle lijnen vanuit Stuttgart (de VT 90 500 vanuit Keulen) | Asindeling: A1 1A | Lengte: 22.390 mm | Aandrijving: 2 x DWK Dieselmotoren | Vermogen: 2 x 180 pk | Gewicht: 49.000 kg | Maximum snelheid: 120 km/u | Aantal zitplaatsen: 60 | Uit dienst: 1962.

Voorbeeld treinsamenstelling met VT 90 501 [Liliput L112801]
Br VT90-02

logo-liliput    icon-logo-dbzw  icon-3pwissverl