Diesel treinstel serie VT 98

Br VT98-01De railbussen van de serie VT 98.9 werden ontwikkeld uit de VT 95.9 , die met slechts een aandrijfmotor voor veel routes te zwak was gemotoriseerd. De VT 98.9 werd daarom uitgerust met twee tractiemotoren. Omdat de treinstellen voorzien waren van buffers en schroefkoppelingen, was het mogelijk om andere soorten rijtuigen en wagens aan te koppelen.

De railbussen werden voorzien van een ondervloermotoren van het type U 10 van Bussing AG. Dit was dezelfde aandrijving als in gebruik bij de Berlijnse dubbeldekkers van het type D2U. De zes versnellingsbak werd geleverd door ZF Friedrichshafen AG. In plaats van een voetpedaal werden de treinstellen voorzien van een handgashendel aan de linkerkant van de bestuurder. De railbussen VT 98 9531-9553 en 9571-9600 werden voor inzet steilere trajecten, voorzien van een motorrem.
Voor de 329 railbussen waren 220 bijwagens van de serie VB 98 met bagagecompartiment, 100 wagens zonder bagagefaciliteit en 321 stuurstandwagens van het type VS 98 gebouwd. Bij de Deutsche Bundesbahn werden de railbussen meestal ingezet in de formatie VT+VB+VS, maar ook langere formaties VT+VB+VS+VT+VB+VS kwamen incidenteel voor.

In 1968 werden de railbussen ondergebracht in serie 798, de bijwagens in de series 998.0-3 en de stuurstandwagens in de series 998.6-9. De volgnummers van de stuurstandrijtuigen werden met 600 verhoogd (VS 98 001 werd tot 998 601).
Een klein aantal railbussen werden gemoderniseerd en werden wit/mintgroen gespoten. Deze railbussen reden in de omgeving van Chiemgau (Aschau – Prien) net als de railbussen van de Ulmer Spatz. De overige exemplaren behielden tot aan het einde hun typische rode DB-kleur.

In 1988 werden 47 railbussen, 23 bijwagens en 43 stuurstandwagens voor eenmansbediening omgebouwd. De deuren konden pneumatisch worden gesloten en bij de bestuurder werd een kassatafel geplaatst. De omgebouwde wagens werden ingedeeld in de serie 796.

Een aantal railbussen werden omgebouwd tot dienstrijtuig, anderen weer verkocht aan het buitenland en aan particuliere ondernemingen. Veel railbussen kwamen, verspreid over heel europa, in handen van musea, waaronder de ZLSM in Limburg. Zie voor meer informatie het lectuuroverzicht.Bijzonderheden:
Voorbeeld: VT 98,9 | Bouwjaar: 1953-1962 | Tijdperk: 3 | Inzet: Lokaaltreinen | Asindeling: Bo | Lengte: 13.950 cm | Aandrijving: diesel-mechanisch | Vermogen: 2 x 110 kWh | Gewicht: 20.900 kg | Maximum snelheid: 90 km/uuur | Aantal zitplaatsen: 56 | Uit dienst: 2000.

Voorbeeld treinsamenstelling met VT 98 9642, VB 98 047 en VS 98 015 [Roco 63078]
Br VT98-02

    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl