Diesel treinstel serie VT 11.5

Br VT115-01Voor het internationale TEE (Trans Europ Express) sneltreinnet werden in de jaren vijftig door de DB zevendelige dieseltreinstellen ontwikkeld. Het eerste treinstel werd afgeleverd op 15 mei 1957 in het AW Nürnberg. Na de eerste ritten voor de pers begon de reguliere dienst van de TEE treinstellen in juni 1957. De treinstellen reden toen de TEE treinen TEE 77/78 Helvetia (Hamburg-Zürich), TEE 31/32 Rhein-Main (Frankfurt/M-Amsterdam), TEE 74/75 Saphir (Dortmund-Brussel-Oostende) en TEE 168/185 Paris-Ruhr (Dortmund-Parijs).

Een treinstel bestond normaal uit een:

  • Motorwagen VTb (D4Ü).
  • Coupérijtuig VMg (A4ü).
  • Restauratie/keukenrijtuig VMf (R4y).
  • Restauratie/barrijtuig VMe (AR4y).
  • Rijtuig VMd (A4y).
  • Coupérijtuig VMc (A4ü).
  • Motorwagen VTa (D4ü).

De treinstellen werden later vaak met drie coupérijtuigen (A4ü) verlengd tot een tiendelig treinstel. Om het reiscomfort op een hoog peil te brengen werd de breedte van een rijtuig zo breed mogelijk uitgevoerd. De rijtuigen kregen uiteindelijk een breedte van 3,012 meter, waardoor de rijtuigen maar 17,40 meter lang konden zijn. Alle rijtuigen stonden op twee draaistellen. De de motorwagens, met hun bijzondere vorm, waren 19,20 meter lang.

De treinstellen werden onder meer ingezet voor de TEE Saphir, TEE Helvetia, TEE Rhein-Main, TEE Paris Ruhr en later ook als TEE Parsifal. In 1965 was de elektrificatie in Duitsland zover gevorderd dat op een aantal verbindingen kon worden overgeschakeld op getrokken treinen met elektrische tractie. De vrijgekomen treinstellen konden toen worden gebruikt als TEE Diamant en TEE Medioalum.

Eind jaren zestig werden de treinstellen in het kader van de Europese omnummering, vernummerd naar BR 601. In 1972 werden vier motorwagens omgebouwd naar gasaandrijving en deze kregen de aanduiding BR 602. Zonder gewichtsverhoging kon de snelheid van een tiendelig treinstel (met een motorwagen 601 en 602) wezenlijk worden verhoogd. Bij proefritten met een treinstel bestaande uit twee motorwagens 602 en twee rijtuigen zijn snelheden van 200 km/u gehaald.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: VT 11.5 (1968), daarna serie 601 | Bouwjaar: 1957/1958 | Tijdperk: 3 | Inzet: TEE treinen | Lengte: 130,68 meter | Aandrijving: dieselhydraulisch | Vermogen: 2058 kWh (1500 tpm) | Gewicht: 211.000 kg | Maximum snelheid: 140 km/uuur | Aantal zitplaatsen: 122 (allen eerste klas) | Uit dienst: 1988.

Voorbeeld treinsamenstelling met VT 11.5010 [Roco 41260]
Br VT115-02

    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl