Accu treinstel serie ETA 178

De laatste groep van accu-aangedreven treinstellen van het type Wittfield waren gebundeld in de serie ETA 177, 178 en 180. Dit waren de treinstellen die voorzien waren van rijschakelaars. De omnummering geschiedde aanvang 50er jaren, na de ombouw bij de Deutsche Bundesbahn.

De driedelige units met een korte middenrijtuig (9,5 m) hadden eindwagens van hetzelfde ontwerp. In het middenrijtuig bevond zich het toilet, een grote open zitruimte en een 4e klas compartiment. Het compartiment kon, indien nodig, worden ingezet als geïmproviseerde bagageruimte. In deze treinstellen waren de overgangen naar het middenrijtuig uitgerust met vouwbalgen en konden ook door reizigers worden gebruikt.

De in de lange neuzen ondergebrachte accu’s bevatten 174 cellen. De spanning van deze accu’s bedroeg bij de 178 329 volt. Het treinstel had een actieradius van ongeveer 300 km. In tegenstelling tot de tweedelige treinstellen, werden de assen van het middenrijtuig aangedreven. Na de tweede wereldoorlog was de 178 051 het enige driedelige accutreinstel bij de Deutsche Bundesbahn. De TA 178 051 was ingezet tot aanvang van de zestiger jaren.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: ETA 178 (Pruissisch) | Type: 178 051a/178 051b/178 051c | Bouwjaar: 1913/1914 | Tijdperk: 3 | Inzet: Zijlijnen | Asindeling: 3 + Bo + 3 | Lengte: 35.800 mm | Vermogen: 345 kWh/3h | Gewicht: 81.000 kg | Maximum snelheid: 60 km/u | Aantal zitplaatsen: 115 | Uit dienst: 1961.

Voorbeeld treinsamenstelling met ETA 178 051 [Liliput L133512]

logo-liliput    icon-logo-dbzw  icon-sound