Accu treinstel serie ETA 177

Br ETA177-01De laatste groep van accu-aangedreven treinstellen van het type Wittfield waren gebundeld in de serie ETA 180. Dit waren de treinstellen die voorzien waren van rijschakelaars. De omnummering geschiedde aanvang 50er jaren, na de ombouw bij de Deutsche Bundesbahn. Ofschoon beide wagens steeds als tweedelig treinstel gekoppeld waren, kwam het nog vaak voor dat beide wagens verschillende baknummers bezaten.
De in de lange neuzen ondergebrachte accu’s bevatten 220 cellen. De spanning van deze accu’s bedroeg bij de ETA 180 (en 178) 310 volt, bij de latere serie ETA 177 was dit 400 volt. Het treinstel had een actieradius van ongeveer 300 km. De accu-aangedreven ETA 177 was ingezet tot aanvang van de zestiger jaren.Het model is de ETA 177 122 a/b. Dit treinstel reed in oorsprong rond als Magdeburg 61/62. Rond 1910 werd zij hernummerd in Magdeburg 213/214, totdat het treinstel in 1926 het nummer Essen 209/210 kreeg. Vanaf oktober 1948 droeg het treinstel het nummer ETA 180 014 a/b. Drie jaar later, in oktober 1951 werd dit 177 022 a/b en het laatste nummer werd in februari 1956 aangebracht.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: ETA 177(Pruissisch) | Type: 177 122a/177 122b | Bouwjaar: 1907/1908 | Tijdperk: 3 | Inzet: Zijlijnen | Asindeling: 2 A + A 2 | Lengte: 25.640 mm | Vermogen: 345 kWh/3h | Gewicht: 64.000 kg | Maximum snelheid: 70 km/u | Aantal zitplaatsen: 80 | Uit dienst: 1961.

Voorbeeld treinsamenstelling met ETA 177 122 [Liliput L112701]
Br ETA177-02

logo-liliput    icon-logo-dbzw