Tenderlocomotief serie 94

Br 94-01De T 16.1 werd door de Königlich Preußischen Staatseisenbahn aangeschaft als goederen-tenderlocomotief. Ook de Reichseisenbahn Elsaß-Lothringen schafte zes exemplaren aan. In totaal, inclusief de bestellingen door de Deutsche Reichsbahn (DRG) werden er tussen 1913 en 1924 1.236 locomotieven afgeleverd.
De locomotieven werden bi de DRG ingedeeld in de serie 94.5-17 en droegen de nummers 94 502-1380 en 94 1501-1740. Drie van de locomotieven van de Reichseisenbahn Elsaß-Lothringen verbleven in Duitsland en kregen de nummers 94 1378-1380. In 1935 kwamen de locomotieven, behorende tot de spoorwegmaatschappijen van Saarland, onder de Deutsche Reichsbahn en deze machines werden ingedeeld als 94 1381-1384.

Als gevolg van de herstelbetalingen na de Eerste Wereldoorlog droeg Duitsland een aantal machines over aan de Poolse Spoorwegen, deze hernoemde de serie in TKW 2. Een deel van deze locomotieven werd gedurende de Tweede Wereldoorlog opnieuw ingedeeld in de bestand met de nummers 94 1385-1416. Na 1945 verbleven enkele voormalige Franse en Belgische locomotieven, de 94 1801-1810, achter in de DDR. 43 Locomotieven verbleven na de oorlog in Oostenrijk.

Met de introductie van de nieuwe serie-indeling van de DB in 1968 werden de tenderlocomotieven ingedeeld in de serie 094, maar aan het begin van 70er jaren werden de rangeerwerkzaamheden overgenomen door de diesellocomotieven van de serie 290. De werkzaamheden op de steile hellingen werd overgenomen door de diesellocomotieven uit de series 212 en 213. Het restant van 14 locomotieven werd ondergebracht in de serie 694 en werden hoofdzakelijk gebruikt in het zware rangeerwerk. In 1966 werden de laatste exemplaren uit de actieve dienst gehaald of verkocht aan staalfabrieken.

De 94 1538 is het enige exemplaar wat nog rijvaardig is en is in gebruik op de Rennsteigbahn, waar zich ook de 94 1184 (in stukken) en de 94 1292 en 94 1692 (beide niet rijvaardig) bevinden.

In Gennep bij de Nederlands-Duitse grens staat de locomotief 94 1640 als gedenkteken voor de gesloten spoorlijn naar Boxtel. De 94 1697 staat in Nördlingen en de 94 1730 bevindt zich in het Deutsches Dampflok Museum te Neuenmarkt-Wirsberg.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR 94 | Bouwjaar: 1919 | Aantal: 1242 stuks | Tijdperk: II, III en IV | Asindeling: 1’D 1′ h2 | Lengte: 14.500 mm | Vermogen: 1000 PSi | Dienstgewicht: 75.600 kg | Maximum snelheid: 70 km/uur | Uit dienst: 1966.

Voorbeeld treinsamenstelling met 94 567-5 [Fleischmann 4096]
Br 94-02

logo-fleischmann  icon-tp4  icon-logo-dbzw