Tenderlocomotief serie 86

Br 86-01De serie 86 is een eenheids-goederentrein-tenderlocomotief van de Deutsche Reichsbahn. De locomotief was bedoeld voor gebruik op nevenbanen en werd geleverd aan bijna alle spoorwegmaatschappijen onder de Deutsche Reichsbahn. Vanaf 1942 werd een vereenvoudigd type als Übergangskriegslokomotive (ÜK), overgangs oorlogslocomotief, gebouwd. De duidelijkste verschillen met het gangbare type zijn het ontbreken van het tweede raam in het machinistenhuis en de schijfwielen in plaats van de spaakwielen aan de loopassen. Bijna alle Duitse locomotieffabrikanten waren betrokken bij de bouw van de machines. In de periode 1928-1943 werden in totaal 775 eenheden gebouwd, Inzetgebieden waren vooral de heuvelachtige gebieden.

Na de Tweede Wereldoorlog werden veel locomotieven overgedragen andere spoorwegmaatschappijen. De Deutsche Bundesbahn beschikte over 385 locomotieven, waarvan er acht wegens oorlogsschade in 1952 uit de actieve dienst werden gehaald. De bij de NS achtergebleven 86 520 werd teruggegeven. De serie 86 werd na de oorlogsjaren gebruikt in Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië-Slowakije, de Sowjet-Unie en uiteraard ook in het voormalige Oost-Duitsland.

De Deutsche Bundesbahn stationeerde de meeste 86-ers in Nürnberg voor de nevenlijnen in Noord-Franken en het rangeerterrein van Nürnberg. Ook het locomotievendepot te Hof was een bekend territorium. Met de serie 86 werden ook met enige regelmaat korte sneltreinen gereden. De laatste locomotief verliet in 1974 de actieve dienst.

Behouden gebleven zijn ondermeer de 86 001 (SEM Chemnitz), 86 049 (VSE Schwarzenberg), 86 283 (DDM Neuenmarkt-Wirsberg), 86 346 (UEF Ettlingen), 86 457 (DB Museum) en de 86 607 (VMD, uitgeleend). De 86 457 werd bij de brand in het museumdepot van het Verkeersmuseum Nürnberg zwaar beschadigd en is overgebracht naar het spoorwegmuseum te Heilbronn.
In totaal zijn er 13 locomotieven bewaard gebleven, negen daarvan in Duitsland.
Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR 86 | Bouwjaar: 1928 | Aantal: 775 stuks | Tijdperk: II, III en IV | Asindeling: 1’D 1′ h2 | Lengte: 13.820 mm | Vermogen: 1030 PSi | Dienstgewicht: 88.500 kg | Maximum snelheid: 70 km/uur | Uit dienst: 1974.

Voorbeeld treinsamenstelling met 86 845 [Fleischmann 408671]
Br 86-02

logo-fleischmann    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-kk-v+a  icon-3pwissverl