Sleeptenderlocomotief serie 43

Br 43-01Deze zware goederentreinlocomotief met vijf gekoppelde assen en een gewicht van 20 ton per as werd al beschreven in het eerste standaardisatieplan van de Deutsche Reichsbahn. Vraag alleen was of de nieuwe locomotieven moesten worden uitgevoerd als twee- of als driecilindermachines. De locomotieven waren bedoeld voor inzet van de 1200 ton zware goederentreinen in het middengebergte en die van 600 ton over de diverse steile hellingen.

Van deze zware goederentreinlocomotief werden in de voorserie 10 exemplaren als tweecilindermachine (h2, serie 43) en 10 stuks als driecilindermachines (h3, serie 44) ontwikkeld en geleverd. Later werden er nog 25 locomotieven van de serie 43 (h2) geleverd, deze verbleven na de WOII allemaal in de DDR. De 43 001 is in Dresden bewaard gebleven als museumlok.

Na de Tweede Wereldoorlog waren 1753 voor de Deutsche Reichsbahn gebouwde locomotieven van de serie 44 over. Zij waren verdeeld over de DB (1.242 locomotieven), DR (vm DDR, 335), PKP (67), CSD (3), ÖBB (16), SNCF (14), SNCB (1) en onbekende status (74 locomotieven).

Aan het eind van 1953 ontstonden bij Krupp in Essen de eerste ontwerpen om de locomotieven om te bouwen op oliestook. Omdat de DB nog niet zonder de zware stoomlocomotieven kon, probeerde men via oliestook de inzet te verbeteren. Locomotief 44 475 kreeg als test-exemplaar in het achterste gedeelte van de tender een oliereservoir van 3m3. Tot aanvang 60er jaren werden nog 32 locomotieven omgebouwd voor oliestook en kregen in de tender een reservoir voor 12m3 zware stookolie. Deze stookolie werd door verwarmingsleidingen verwarmt tot 70 graden.

Als met ingang van 1968 de nieuwe nummering zijn intrede doet bij de Deutsche Bundesbahn, worden in de daarop volgende jaren de olie gestookte locomotieven ingedeeld in de serie 43. Vanaf september 1969 tot aanvang 1974 werd de hele serie verzameld in Betriebswerk Rheine. De machines trokken de zware bloktreinen op het Emslandtraject, daaronder ook de 4000 ton zware ertstreinen.

Met de laatste rit van 043 903 eindigde op 26 oktober 1977 het tijdperk van stoomlocomotieven bij de Deutsche Bundesbahn. Gelukkig zijn er veel machines behouden als monument en zijn er enkele exemplaren nog inzetgereed.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR 43 | Bouwjaar: omnummering van 1968 | Aantal: 36 stuks | Tijdperk: IV | Asindeling: 1’E h2 | Lengte: 22.620 mm | Vermogen: 2100 PSi | Dienstgewicht: 109.600 kg | Maximum snelheid: 80 km/uur | Uit dienst: 1977.

Voorbeeld treinsamenstelling met 043 903-4 [Roco 62147] 
Br 43-02

    icon-logo-dbzw  icon-sound