Sleeptenderlocomotief serie 18

Br 18-01In de 50er jaren van de vorige eeuw onderging een groot deel van het materieel van de Deutsche Bundesbahn een grondige modernisering. In dit kader werden 30 locomotieven van de serie 185 door de bedrijven Krauss-Maffei en Henschel omgebouwd. Het betrof de locomotieven die door de Deutsche Reichsbahn waren aangeschaft tussen 1927 en 1930 en waren ingedeeld in de serie l tot en met o.

Deze exemplaren werden in de werkplaatsen (Aw) van Ingolstadt en München-Freimann voorzien van een door de Betriebswerk Minden en Krauss-Maffei nieuw ontwikkelde gelaste ketel, daarnaast ontvingen de locomotieven een nieuw machinistenhuis en een nieuwe stoomregelaar. Verdere modernisering, zoals nieuwe cilinderblokken, werd niet gerealiseerd.
Het rendement van de gemoderniseerde locomotieven was duidelijk groter dan de exemplaren die niet gemoderniseerd werden. De gemoderniseerde serie kreeg de aanduiding BR 18.6.

Omdat het vermogen bijna gelijk was aan die van de serie 01, werden alle locomotieven, 18 601-630, ingezet voor sneltreinen. De locomotieven waren gestationeerd in de depots van Darmstadt, Hof, Regensburg, Nürnberg, Lindau en Ulm. Ondanks het feit dat de locomotieven op dat moment de meest economische stoomlocomotieven van de DB waren, werden zij al tussen 1961 en 1965 buiten dienst gesteld. De belangrijkste reden hiervoor was, dat bij de ombouw de drager van de pomp niet aan het frame was gemonteerd, maar direct aan de ketel gelast. Hierdoor ontstonden beschadigingen aan de ketel. Daardoor was men gedwongen om later de keteldruk te verlagen van 16 bar naar 12 bar, waardoor de prestaties van de locomotieven werden gereduceerd.

Vanaf augustus 1961 waren alle bedrijfsvaardige locomotieven uit de serie 18.6 ondergebracht in het depot van Lindau. Hier werden de laatste twee locomotieven, de 18 622 en 18 630, op 6 januari 1966 buiten dienst gesteld. Meerdere locomotieven werden omgebouwd tot verwarmingslocomotief. De in Saarbrücken gestationeerde 18 602 werd in 1983 buiten dienst gesteld. De wielstellen zijn bewaard gebleven als monument voor het station.
De 18 612 staat in het Deutschen Dampflokomotiv-Museum te Neuenmarkt-Wirsberg.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR 18.6 | Ombouwprogramma: 1953-1956 | Aantal: 30 stuks | Tijdperk: III en IV | Asindeling: 2’C 1′ h4v | Lengte: 22.862 mm | Vermogen: 1950 PSi | Dienstgewicht: 96.100 kg | Maximum snelheid: 120 km/uur | Uit dienst: 1966.

Voorbeeld treinsamenstelling met 18 611 [Fleischmann 411872] De sound van de Br 18
Br 18-02

logo-fleischmann    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-kk-a