Sleeptenderlocomotief serie 01

Br 01-01De serie 01 was bestemd voor de zware sneltreindienst en werden vanaf 1925 gebouwd voor de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG). De serie is de eerste sneltreinlocomotief gebouwd volgens een meerjarenplan voor de bouw van verschillende gestandaardiseerde types stoomlocomotieven, de zogenaamde Einheitsdampflokomotive.

Ter vervanging van de sneltreinlocomotieven van de verschillende Länderbahnen werden twee types van tien stuks sneltreinlocomotieven ontwikkeld, de serie 01 met twee cilinders en de serie 02 met vier cilinders in compoundwerking. Na testritten en een evaluatie werd de serie 02 geschrapt en teruggebouwd tot een normale 01 met enkelvoudige expansie. De serie 01 werd gebouwd door AEG en Borsig en later ook door Henschel, Hohenzollern, Krupp en Schwartzkopff. Er werden tussen 1926 en 1938 in totaal 231 locomotieven voor het personenvervoer van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft gebouwd.

De serie vormde jarenlang het hart van het vervoer van zware personen- en sneltreinen op de hoofdtrajecten en de locs waren overal te zien in Duitsland. Ze waren gekoppeld aan de tenders van het type T 30, T 32 en T 34 en bereikte een snelheid van max. 130 km/uur.

Na de Tweede Wereldoorlog kwam een groot aantal locs terecht bij de Deutsche Bundesbahn en daar kon men de locs nog niet missen. Na een kleine verbouwing (andere voorverwarmer en voedingspomp) volgde in 1957 een grote ingrijpender verbouwing. Bij een aantal locs waren de ketels in een slechte staat en men besloot die locs te voorzien van een hoogrendementsketel, die vrijwel gelijk was als die van de serie 01.10. Ook ook werden de glijlagers vervangen door kogellagers. Het uiterlijk verdween drastisch door de nieuwe hoge, met slechts één stoomdom uitgeruste ketel en de kleine Witte windleiplaten. Toch hebben beide versies de eindstreep voor de inzet bij de DB van deze serie gehaald. Het laatste traject waar ze dienst deden was op de Schiefe Ebene een zeer steil traject van 23 promille tussen Bamberg en Hof in het Fichtelgebergte.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR 01 | Bouwjaar: 1925, modernisering vanaf 1958 | Aantal: 221 stuks | Tijdperk: II, III en IV | Asindeling: 2’C 1′ h2 | Lengte: 23.940 mm | Vermogen: 2240 PSi | Dienstgewicht: 108.300 kg | Maximum snelheid: 130 km/uur | Uit dienst: 1975.

Voorbeeld treinsamenstelling met 01 187 [Fleischmann 99 4169]
Br 01-02

logo-fleischmann    icon-logo-dbzw  icon-sound