Rheingold 1962

Rheingold 1962-01De Rheingold werd in 1928 als FD Rheingold door de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft in de dienstregeling opgenomen. De exploitatie was in handen van MITROPA. Bijzonder voor die tijd was dat de catering aan boord bij de reizigers langs kwam en dat de grenscontroles in de trein plaatsvonden.

MITROPA exploiteerde de trein, met nieuwe, comfortabele Pullman-rijtuigen van de toenmalige eerste en tweede klasse. De rijtuigen waren als teken van hun luxe eerst in de kleuren aubergine-creme en rond 1931 violet-creme geschilderd. Al in 1929 reed de trein over Bazel naar Luzern en Zürich. Om rijke Engelse reizigers te trekken werd in Hoek van Holland een goede aansluiting op de nachtboot van en naar Harwich gemaakt.

Na de Tweede Wereldoorlog is in 1951 de treindienst als D-trein hervat onder de naam Rheingold express. Hierbij werd gebruik gemaakt van standaard materieel. Om de Rheingold in oude glans te herstellen gaf de DB aan de industrie opdracht om een serie luxe rijtuigen voor de Rheingold te ontwikkelen. Vanaf 1962 werden nieuwe comfortabele rijtuigen en een panoramarijtuig (1e klasse) en locomotieven (serie E 10-12) ingezet. De kleurstelling van de locomotieven en wagons was blauw/beige. Met de ingebruikname van de nieuwe rijtuigen in 1962 keerde de Rheingold terug op de vooroorlogse route.
Vanaf 1965 werd de dienst verlengd tot Genève en werd de naam gewijzigd in TEE Rheingold. De trein werd vanaf toen in rood/beige geschilderd.

De rijtuigen:

  • Trix Rheingold-rijtuig 23410:
    Couprijtuig Av4üm-62 van de Deutsche Bundesbahn (DB). 9 coups 1ste klasse. Speciale constructie voor het F-treinverkeer, uitvoering met afgeronde dakeinden. Onderzijde specifiek voor dit type gevormd met schorten. Draaistellen met blokremmen, magneetrailrem en gemonteerde generator.
  • Trix Rheingold-rijtuig 23411:
    Salonrijtuig Ap4üm-62 van de Deutsche Bundesbahn (DB). 1ste klasse met drie zitrijen. Speciale constructie voor het F-treinverkeer, uitvoering met afgeronde dakeinden. Onderzijde specifiek voor dit type gevormd met schorten. Draaistellen met blokremmen, magneetrailrem en gemonteerde generator.
  • Trix Rheingold-rijtuig 23412:
    Panoramarijtuig AD4üm-62 van de Deutsche Bundesbahn (DB). 2 kleine coups 1ste klasse, een groot verhoogd panorama-compartiment, daaronder dienstruimte. Speciaal type voor het F-treinverkeer, uitvoering met afgeronde dakeinden, glazen koepel met 8 vensters aan de zijkant. Typespecifiek gevormde vloer en schorten. Draaistellen met blokremmen, railrem en gemonteerde generator.
  • Trix Rheingold-rijtuig 23413:
    Restauratierijtuig WR4üm-62 van de Deutsche Bundesbahn (DB). 2 restauratieruimtes, keuken, spoelruimte, buffet en personeelscompartiment. Speciale constructie voor het F-treinverkeer met service-afdeling over twee etages, uitvoering met steile dakeinden en verhoogd dak boven de keuken (“koepel-restauratierijtuig”). Onderzijde specifiek voor dit type gevormd met schorten. Draaistellen met blokremmen, magneetrailrem en gemonteerde generator.

Voorbeeld treinsamenstelling Rheingold 1962 [Trix 23410, 23411, 23412 en 23413]
Rheingold 1962-02

logo-trix    icon-logo-dbzw