Rheingold 1928

Rheingold 1928-01De Rheingold werd in 1928 als FD Rheingold door de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft in de dienstregeling opgenomen. De Rheingold is genoemd naar de schat uit de Nibelungenring van Wagner. De exploitatie was in handen van MITROPA. Bijzonder voor die tijd was dat de catering aan boord bij de reizigers langs kwam en dat de grenscontroles in de trein plaatsvonden.

MITROPA exploiteerde de trein, met nieuwe, comfortabele Pullman-rijtuigen van de toenmalige eerste en tweede klasse. De rijtuigen waren als teken van hun luxe eerst in de kleuren aubergine-creme en rond 1931 violet-creme geschilderd. Al in 1929 reed de trein over Bazel naar Luzern en Zürich. Om rijke Engelse reizigers te trekken werd in Hoek van Holland een goede aansluiting op de nachtboot van en naar Harwich gemaakt.

De wagens werden gebouwd door “WUMAG (Waggon- uns Maschinenbau AG)” in Gïrlitz; door de firma “Waggonfabrik Gebrüder Credé” en de Firma “Wegmann & Co”, beiden in Kassel alsook de firma’s “van der Zypen & Charlier” in Keulen-Deutz en “Linke-Hofmann” in Breslau.
De „Rheingold” bestond in een tijd waarin nog 3 wagonklasses existeerden, uitsluitend uit 1e en 2e klasse-rijtuigen.

De treinsamenstelling bestond minstens uit een 2e klasse rijtuig met 29 zitplaatsen en keuken, een 2e klasse rijtuig met 43 zitplaatsen, een 1e klasse rijtuig met 28 zitplaatsen, een 1e klasse wagon met 20 zitplaatsen en keuken en een of meerdere bagagewagen.

Normalerwijze werden vanuit één keuken 2 wagons bediend. Spijzen en dranken werden (anders dan bij CIWL) direct aan de zitplaats geserveerd. Als teken van exclusiviteit waren de wagons in paars-beige kleurstelling uitgevoerd met zilvergrijze daken.

De eerste Rheingold-treinen werden getrokken door de Beierse S3/6 (BR 18.4 en 18.5) vanuit Zevenaar naar Wiesbaden; Vanuit Wiesbaden naar Basel (Badischer Bahnhof) werden er BR 18.3 machines (later BR01) gebruikt. Reeds in 1929 reed de trein na Basel in de zomer al verder via de SBB naar Luzern en Zürich.

Rheingold 1928 W
Animatie: Freundeskreis Eisenbahn Köln e. V.

Een aantal oude Rheingoldwagens uit de jaren 1928-1929 zijn door de “Freundeskreis Eisenbahn Köln” gerestaureerd en worden nog steeds bedrijfswaardig gehouden. Drie wagons worden voorts nog steeds (na restauratie) ingezet bij de “Nostalgie Istanbul Orient Express”-(NIOE). Twee wagons uit 1928 zijn geheel gerestaureerd in 2004 en in het geheel in de toestand gebracht zoals ze in 1928 in dienst zijn genomen.
Een van de typische stoomlocomotieven voor de Rheingold – de Badische IV h Nr. BR 18.316 kan in Mannheim worden bezichtigd. Verdere S3/6 locs worden geconserveerd bewaard bij het niet openbare Museum van de locomotievenfabriek Krauss-Maffei.

Trix rijtuigenset 23430: Sneltreinrijtuigen “Rheingold” van de Deutsche Reichsbahngesellschaft (DRG) in oorspronkelijke kleurstelling rond 1928:

  • 2e klasse rijtuig, 29 zitplaatsen, met keuken (SB4ük-28),
  • 2e klasse rijtuig, 43 zitplaatsen (SB4ü-28),
  • 1e klasse rijtuig, 28 zitplaatsen (SA4ü-28),
  • 1e klasse rijtuig, 20 zitplaatsen, met keuken (SA4ük-28),
  • bagagewagen (SPwü-28).

Voorbeeld treinsamenstelling Rheingold 1928 [Trix 23430]
Rheingold 1928-02

logo-trix  icon-tp2  icon-logo-drg  icon-interieurverlichting