Gewondentransport

Lazarettzug-01In Duitsland werden tijdens de Koude Oorlog plannen gemaakt voor het vervoer van gewonden per trein. Een Krankentransportzug, afgekort KrTrspZg, was een compleet ziekenhuis op het spoor en diende om gewonden vanaf het strijdtoneel af te voeren naar het achtergebied (zelfs tot in Nederland en België). In totaal 30 van dergelijke treinen waren ingepland, maar om budgettaire redenen zijn deze plannen nooit uitgevoerd.
In plaats daar van was de Deutsche Bundesbahn verplicht tijdens een mogelijke mobilisatie lege rijtuigen af te leveren, die dan werden omgebouwd voor gewondentransport. De dieseltreinstellen van de series 798 en 628 konden hiervoor worden ingezet. De benodigde onderdelen voor de ombouw voor gewondentransport liggen opgeslagen in speciaal daarvoor ingerichte depots.

Het Duitse leger had in de zestiger jaren zelf een prototype van een gewondentransport-trein met vijf rijtuigen laten ontwikkelen. Deze rijtuigen werden uitsluitend gebruikt voor oefendoeleinden, niet in de reguliere dienst van de Deutsche Bundesbahn en waren gestationeerd op het terrein van Wehrbereichsverpflegungsamtes IV te Lahnstein.

Het rijtuig voor behandeling van gewonden (serienummer 8786) werd gebouwd in 1965-1967 bij Wegmann & Co in Kassel als serie D4ümz P-65, met baknummer 910.001. Daarna werd het rijtuig ingedeeld als Dmz903 met baknummer 51 80 09-53 001-6 51 80 [P]. Het rijtuig heeft een gesloten, luchtdichte opbouw en is uitgerust met airconditioning. De twee behandelkamers bezaten een complete operatiekamer. Naast een spreekkamer, laboratorium en apotheek zijn er ook verblijfsruimtes voor artsen en verpleegkundigen. . Bij dit rijtuig valt op dat het aantal patrijspoorten op de linkerkant verschilt van de rechterkant.

De drie ligrijtuigen uit de serie Bn724 werden geleverd door de Waggon und Maschinenbau GmbH uit Donauwörth en op gebaseerd op de buurtverkeersrijtuigen van het type ‘silberlinge’. De twee zilverkleurige rijtuigen met de baknummers 51 80 02-52 001-4 [P] en 51 80 02-52 002-2 [P] waren elk uitgerust met 32 bedden. Het olijfgroene rijtuig 51 80 02-52 003-0 [P] bezat 16 bedden en had in het midden een behandelruimte. In eerste instantie waren de bedden standaard ingebouwd, naderhand koos men voor inbouwsets. De ligrijtuigen hadden RIC-toestemming en waren dus internationaal inzetbaar.

De rijtuigen waren in de tachtiger jaren toegewezen aan Krankentransportkompanie (Schiene) 856 in het Beierse Gumpenweiler. Vanwege de aanwezigheid van het zogenaamde ‘blauwe asbest’ mocht het olijfgroene ligrijtuig vanaf augustus 1990 niet meer worden gebruikt. De rijtuigen werden overgebracht naar de Lentkazerne bij Rotenburg (Wümme) en in 2007 verhuisden zij naar de Gäubodenkaserne in Feldkirchen-Mitterharthausen (Regensburg). In 2008 werden de rijtuigen verkocht aan de Osnabrücker Dampflokfreunde (ODF) en staan zij opgesteld in Osnabrück.

Voorbeeld treinsamenstelling Lazarettzug [Märklin 42563], getrokken door een V 100 [Trix]
Lazarettzug-02

logo-maerklin    icon-logo-dbzw