Blauer Enzian

Blauer Enzian-01In 1951 wilde de net opgerichte Deutsche Bundesbahn met het nieuwe Fernzugnetz op de Noord-Zuid verbinding tussen Hamburg en München, over Würzburg en Treuchtlingen een topklasse-trein inzetten. De trein werd samengesteld uit rijtuigen uit de zogenaamde ‘Polsterklasse’ en werd aangeduid als FT 55/56. Omdat er niet voldoende treinstellen beschikbaar waren, werd de trein, locomotief en wagens, pas in de winterdienstregeling van 1951/1952 als F 55/56 in de dienstregeling opgenomen.

Tot 1953 bestond het materieel uit vooroorlogse rijtuigen en prototypes, waaronder de UIC-X rijtuigen. Vanaf de zomerdienstregeling in 1953 werd de trein, mede door de ingezette oude rijtuigen, uit de sneldienst gehaald. Een set van de voormalige Henschel-Wegmann-trein, die beschikte over een uitzichtrijtuig in het laatste rijtuig, werd speciaal voor deze dienst gerenoveerd. De uit 2e en 3e klasse bestaande rijtuigen, werden omgebouwd tot de toenmalig geldende 2e klasse. De ‘Henschel-Wegmann-Zug’ werd tot 1959 voor deze dienst gebruikt

De gestroomlijnde vijfdelige ‘Blauer Enzian’ was samengesteld uit voormalige rijtuigen van de ‘Henschel-Wegmann-Zug’ en bestaat uit een eind-uitzichtrijtuig 1e klasse, drie tussenrijtuigen 1e klasse en een eind-uitzichtrijtuig 1e klasse restauratiegedeelte, keuken en bagageruimte.

In het begin werd de trein getrokken tot Treuchtlingen door een E 18 uit München, daar nam een stoomlocomotief van de serie 01 uit Würzburg het over tot aan Bebra. Van daaruit bracht een 01.10 uit Bebra de trein naar Hannover en naar Hamburg reed de trein achter een 03 uit Altona.

Tegen het einde van de stoomdienst op dit traject werd de trein noordelijk van Würzburg getrokken door de diesellocomotieven van de serie V 200. Zuidelijk hiervan werden de nieuwe electrische locomotieven van de serie E 10, maar ook de oudere series E 17 en E 18 ingezet.

Het uitzichtrijtuig van de tweede set behoort tegenwoordig tot de museumcollectie van het Verkehrsmuseum te Nürnberg. Met een restauratierijtuig en twee bijpassende sneltreinrijtuigen, wordt het stel voor toeristische doeleinden als ‘F-Zug Blauer Enzian’ ingezet van uit thuisbasis Berlijn. De trein wordt onderhouden door de Verein Traditionszug Berlin e.V.

Voorbeeld treinsamenstelling V200 met Blauer Enzian [Trix 23373]
Blauer Enzian-02
logo-trix    icon-logo-dbzw    icon-interieurverlichting