Klima sneeuwploeg

Klima-01In de loop van de spoorweggeschiedenis is vaak geprobeerd om locomotieven te voorzien van sneeuwruimbladen. Meestal voldeden deze hulpmiddelen al niet meer bij een hoogte van 40 cm sneeuw. De echte doorbraak lukte pas toen de Oosten-rijker Rudolf Klima bij de spoorwegen de sneeuwploegen ontwikkelde, die naar hem zijn genoemd. Door een verstelbare ruim-schaar en beweeglijke zijvleugels konden deze sneeuwploegen heel effectief sneeuwhopen tot zelfs 1,50 hoogte aan.

In het jaar 1929 werden de eerste prima ploegen van Klima door de DRG gekocht. De firma Henschel uit Kassel verwierf in 1931 de rechten om ze na te bouwen. Van de 250 stuks die in totaal gebouwd werden, nam de Deutsche Bundesbahn er ongeveer 100 over. Tot 1964 werden zelfs nog meer sneeuwploegen van Klima aangeschaft.
De BA 845 is de laatste serie van de KLIMA-Sneeuwploegen bij de Deutsche Bundesbahn en weegt ongeveer 40 ton. Een groot betonnen blok in de voormalige waterreservoir zorgt voor voldoende dienstgewicht. Niettemin waren er ploegen die telkens bij spoorwegovergangen uit de rails liepen.
Deze sneeuwploeg was oorspronkelijk Stg 6406, daarna werd de ploeg via nummer Van 30 80 973 0 185-4 omgenummerd tot 80 80 973 0 185-3.
Inzet geschiedde vanaf 1965 vanuit Bw Ulm. Inzetgebied strekte tot Leutkirch, Ehingen/Donau tot aan Göppingen. Vanaf 1983/84 wijzigde dit in het gebied rondom het Bodenmeer.

De laatste onderhoudsbeurt had hij in augustus 1989 in Kassel, Duitsland. Daar werden onder meer draaistellen aangepast. Er werd zelfs nog een 10 bar hoofdluchtleiding gemonteerd.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB Klima 845 | Bouwjaar: 1965 | Aantal vanaf 1929: 250 stuks | Tijdperk: II, III en IV | Asindeling: 4-assig | Lengte: 10300 mm | Gewicht: 40.000 kg.

Voorbeeld treinsamenstelling met 80 80 973 0 185-3 [Trix 24053]
Klima-02

logo-trix    icon-logo-dbzw