Dieplader serie Uai 839

Dieplader Uai839-01Aan het begin van de jaren zeventig schafte de Deutsche Bundesbahn twee speciale transportwagens van het type Uai 839 aan, tot op heden het grootste railvoertuig van Europa. Met 32 assen en een lengte over buffers van 63,28 meter bij een lengte van 13 m voor de lading is het bij het voorbeeld telkens een sensatie zo’n transport te zien. Uitvoerige voorbereidingsmaatregelen behoren er vanzelfsprekend bij. menigmaal moet een bovenleiding verwijderd worden, een brug opgetild, of een sein verwijderd worden, om deze giganten te kunnen laten passeren. Bij tweesporige trajecten wordt op het tegenspoor het verkeer opgehouden of zelfs op hetzelfde gereden, als in de binnenboog niet voldoende plaats is. Bij het voorbeeld kan de lading hydraulisch zijwaarts nog wat uitzwenken, om hindernissen beter te kunnen passeren, als de trafo de ladingmaat te zeer zou overschrijden. Het voorbeeld van het model is in Hagen gestationeerd, komt echter in heel Duitsland tot inzet, als het er om gaat grote transformatoren te transporteren. Tegenwoordig is de dieplader eigendom van Felbermayer ITB uit Linz, Oostenrijk. De foto rechts toont de wagen nog in de DB kleuren, inmiddels is de wagen in het blauw gespoten.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: Uai 839 Deutsche Bundesbahn | Bouwjaar: 1973 | Tijdperk: 4 | Inzet: Zwaarste speciaaltransporten.

Voorbeeld treinsamenstelling met 31 80 999 0 800-2 [Trix 23994]
Dieplader Uai839-02

logo-trix    icon-logo-dbzw