Elektrische locomotief serie Re 6/6

Br Re6-6-01De Re 6/6, tegenwoordig volgens UIC als Re 620 gekenmerkt, is een type universeel inzetbare elektrische locomotief in dienst bij de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) en oorspronkelijk ingezet als tractie voor alle soorten reizigers- en goederentreinen. De Re 6/6 is de laatste in conventionele wisselstroomtechniek en speciaal voor de dienst op de Gotthard ontworpen en gebouwde elektrische locomotief, welke de industrie vanaf 1975 in serie aan de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) leverde.

Eind zestiger jaren van de twintigste eeuw nam het gewicht van de treinen, die over de Gotthard vervoerd moesten worden nog steeds toe. De toenemende welvaart deden reislust en goederenstromen toenemen. De bestaande ’’Gotthardloc’’, de Ae 6/6, was in staat om een trein van 650 ton met een snelheid van 75 km/h over de Gotthard te vervoeren. Dat was vooral qua snelheid te laag naar de zin van de SBB.
De Ae 6/6 heeft twee lange, drie-assige draaistellen die zich als het ware door de bochten moeten wringen. In combinatie met de hoge op te brengen trekkrachten oefent deze locomotief in bogen grote dwarskrachten uit op het spoor en veroorzaakt zo (relatief forse) slijtage aan bogen en wissels, vooral op bergachtige trajecten zoals de Gotthard. Eén en ander dwong tot de constructie van een locomotief met 10.300 pk (7.600 kW) en drie twee-assige draaistellen om de geëiste zes assen te kunnen onderbrengen in de constructie. Deze configuratie leverde het gewenste vermogen, zijnde het vermogen van een Re 4/4 II/III x 1,5.

De serie werd voorafgegaan door vier prototypen (11601 – 11604), die BBC en SLM in de herfst van 1972 aan de SBB leverden. Voor de statisch bepaalde, gelijkmatige oplegging van de locomotiefbak op de drie twee-assige draaistellen kozen de constructeurs voor uiteenlopende oplossingen in de vier proto-locomotieven:

  • 11601 en 11602 kregen een verticaal gedeelde bak met een scharnierverbinding in het midden.
  • 11603 met een ongedeelde bak en soepeler secundaire vering (oorspronkelijk: luchtvering) van het middendraaistel (de simpelste oplossing).
  • 11604 met ongedeelde bak en elektropneumatisch geregelde asdruk-compensatie tussen midden- en einddraaistellen.

De voor 11603 gekozen oplossing was de simpelste, de goedkoopste en voldoende effectieve oplossing. Deze constructie-variant werd daarom gekozen voor de serie. De eerste bestelling omvatte 45 machines (11605 – 11649) die SBB spoedig aanvulde met een tweede bestelling, dit keer van 40 exemplaren (111650 – 11689). De levering strekte zich uit van juli 1975 tot december 1980.

De serie heeft meteen vanaf haar indienststelling wapens gekregen van gemeenten in Zwitserland met een band met de spoorwegen. De 11653 rijdt met het wapen van Gümligen.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: SBB serie Re 6/6, nummers 11601-11689, 89 stuks | Bouwjaar: 1972/1975 | Tijdperk: 4 | Inzet: zware reizigers- en goederentreinen | Asindeling: Bo’Bo’Bo’ | Lengte: 19.310 cm | Vermogen: 7.900 kW | Aandrijving: elektrisch | Gewicht: 120.000 kg | Max snelheid: 140 km/uur.

Voorbeeld treinsamenstelling met 11653 [Roco 72585] De sound van de Re 6/6
Br Re6-6-02

      icon-sound  icon-3pwissverl