Elektrische locomotief serie Re 4/4 II

Br Re4-4-01De Re 4/4 II (nu als Re 420 en Re 421 gekenmerkt) is een type universeel inzetbare elektrische locomotief die gebruikt wordt door de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) / Chemins de Fer Fédéraux suisses (CFF) en gebruikt als tractie voor alle soorten reizigers- en goederentreinen. Zware treinen worden in multitractie getrokken met een tweede Re 4/4 II, zeer zware treinen kan in combinatie met een locomotief van het type Re 6/6. Deze combinatie wordt aangeuid als Re 10/10.

In de periode 1964 tot en met 1984 leverde SBB SLM/BBC/MFO/Séchero maar liefst 276 exemplaren van de Re 4/4 II aan de SBB en in 1969 een exemplaar aan de Mittelthurgaubahn AG (nummer 21). Met die 277 locomotieven is de Re 4/4 II de tot dusver grootste ooit in Zwitserland geleverde serie tractievoertuigen.

De Re 4/4 II is een vier-assige, elektrische locomotief met twee draaistellen en per as één tractiemotor. Elk draaistel rust door middel van schroefveren (primaire vering) op twee wielassen. De vering tussen locomotiefbak en draaistel (secundaire vering) bestaat uit laag aan de bak bevestigde schroefveren (flexicoil-veren, oorspronkelijk: rubberblokken) De eigenlijke krachtoverbrenging van draaistel naar locomotiefbak komt voor rekening van een ingenieus stelsel van trekstangen, dat er ook voor zorgt dat het voorste draaistel bij aanzetten minder ontlast wordt. Om een beter aansnijden van de bogen door het nalopende draaistel te bewerkstelligen bouwden de constructeurs tussen de twee draaistellen een elastische koppeling in.

De SBB liet een aantal Re 4/4 II-locomotieven leveren in het toen voor de Trans Europ Express (TEE) gekozen kleurenschema: bordeauxrood/crème. De 11160 kreeg in 1969 zijn TEE-livrei, maar raakte dit in de periode 1981-1983 weer kwijt. Vanaf 1999 rijdt de locomotief in de kleuren van SBB Cargo als 420 160-4.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: SBB serie Re 4/4 II, nummers 11101-11349 en 11371-11397, 276 stuks voor SBB | Bouwjaar: 1964-1984 | Tijdperk: 3-5 | Inzet: middelzware reizeigers- en goederentreinen, zware treinen in combinatie met nog een Re 4/4 of Re 6/6 | Asindeling: Bo’Bo’ | Lengte: 14.800 – 15.510 cm | Vermogen: 4.700 kW | Aandrijving: electrisch | Gewicht: 80.000 kg | Max snelheid: 140 km/uuur.

Voorbeeld treinsamenstelling met 11160 [Roco 73373] De sound van de Re 4/4 II
Br Re4-4-02

      icon-sound  icon-3pwissverl

Voorbeeld treinsamenstelling met 11370 [Roco 73991]
Br Re4-4-03

      icon-sound  icon-3pwissverl