Elektrische locomotief serie E 70

Br E70-01Voor het traject Freilassing-Berchtesgaden bestelde de Bayerische Staatsbahn in 1913 bij Krauss en BBC twee locomotieven voor het transport van goederentreinen. Deze locomotieven toonden reeds in de constructie hun typische vorm met de twee sterk afgeronde voorbouwen voor de motoren en de beide gescheiden aangedreven draaistellen. De transformator was tussen de cabines opgesteld.

Door de Eerste Wereldoorlog vertraagde de productie echter tot 1920. De Deutsche Reichsbahn Gesellschaft zette de beide machines als E 701 voort. Door haar goede rijeigenschappen bewezen de locomotieven zich ook in de tijd daarna goed en werden pas in 1950 resp. in 1951 buiten dienst gesteld. Gedurende deze gehele tijd waren beide exemplaren van de E 701 voortdurend in het Bw Freilassing behuisd.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB E 70 | Bouwjaar: 1920 | Aantal: 2 stuks | Tijdperk: II en III | Asindeling: B’ B’ | Lengte: 12.450 mm | Vermogen: 720 kW | Gewicht: 64.800 kg | Maximum snelheid: 50 km/uur | Uit dienst: 1951.

Voorbeeld treinsamenstelling met E 70 21 [Trix 22270]
Br E70-02

logo-trix    icon-logo-dbzw