Elektrische locomotief serie E 52

De rijkelijk aanwezige waterkracht uit het hooggebergte maakte in Beieren al vroeg de ontwikkeling van en de inzet van elektrische locomotieven mogelijk. Het hoogtepunt van deze ontwikkeling was stellig de EP 5, die later als E 52 aangeduid werd.

Met dit nieuwe ontwerp verliet men het idee een enkele grote langzaam lopende motor en koos voor een ontwerp met vier kleine elektromotoren. De motoren werden in een enkel raamwerk in twee groepen opgehangen. Om te voorkomen dat de toegestane aslast werd overschreden, werden de machines aan beide zijden voorzien van een twee-assig draaistel.

In de zware reizigerstreindienst op steile trajecten brachten deze locomotieven met hun vier tractiemotoren een continuevermogen van 1660 kW bij een maximumsnelheid van 90 km/h op de rails. In totaal werden van er 35 exemplaren van deze 140 ton zware locomotief aangeschaft.

De Gruppenverwaltung Bayern (DRG) nummerde de bruine EP 5 locomotieven van 21 501-535. Reeds in 1927 werden de locomotieven, de uitsluitend in Bayern werden ingezet, voorzien van een grijze livrei en omgenummerd naar E 52 01-35. Als gevolg van oorlogsschade werden de E 52 03, 31 en 35 afgevoerd. Tot aan 1950 volgden ook de E 52 01, 29 en 32.

De overige 29 machines werden in 1968 omgenummerd in de serie 152 en werden chroomoxidegroen gespoten. Aangezien het vernieuwingsprogramma de DB in ruimte mate van nieuwe, krachtige elektrische locomotieven voorzag, waren deze zware machines snel overbodig. Reeds in februari 1973 werd de 152 014 als laatste machine van deze serie ter zijde gesteld. De E 52 was met zijn gewicht van 140 ton, de zwaarste elektrische locomotief die ooit in Duitsland rondreed en niet de DR-serie E 95, zoals vaak wordt beweerd.

Van de 35 gebouwde locomotieven van de serie E 52 is slechts een machine bewaard gebleven. De E 52 34 wordt tegenwoordig aangeduid als EP 5 21 534, is niet operationeel en staat in het DB Museum in Nürnberg.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB E 52 (E 52 01–35, 152 001 t/m 035) | Bouwjaar: vanaf 1924 | Aantal: 35 stuks | Tijdperk: II en III | Asindeling: 2’BB2′ | Lengte: 17.210 mm | Vermogen: 1660 kW | Gewicht: 140.000 kg | Maximum snelheid: 90 km/uur | Uit dienst: 1973.

Voorbeeld treinsamenstelling met E 52 07 [Fleischmann 435271]

    icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl