Elektrische locomotief serie E 19

Br E19-01De serie 119, tot 1968 bekend als E 19, was een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG). Deze locomotieven werden na WOII allemaal overgenomen bij de Deutsche Bundesbahn (DB).

In 1938 werden de sterkste frame-locomotieven ter wereld door AEG, Siemens-Schuckertwerke (SSW) en Henschel gebouwd. Deze locomotieven hadden een maximumsnelheid van 180 km/h en waren ontworpen voor een maximum snelheid van 225 km/h. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog konden deze locomotieven niet uitgebreid getest worden. Hierdoor stopte de verdere bouw van deze locomotieven. Om de inzet te waarborgen werd de maximum snelheid verlaagd tot 140 km/h.

De locomotief heeft een stalen frame. Het frame heeft voor en achter een loopas zonder aandrijving en daar tussen vier assen met grote wielen die ieder door een elektrische motor worden aangedreven. De locomotieven werden in de periode 1975-1978 uit de actieve dienst gehaald.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR E 19 | Bouwjaar: 1939 | Aantal: 2 stuks | Tijdperk: II en III | Asindeling: 1’Do1′ | Lengte: 16.920 mm | Vermogen: 4080 kW | Gewicht: 110.700 kg | Maximum snelheid: 180 km/uur | Uit dienst: 1978.

Voorbeeld treinsamenstelling met E 19 12 [Fleischmann 4319]
Br E19-02

logo-fleischmann    icon-logo-dbzw  icon-kk-v+a