Elektrische locomotief serie E 17

Br E17-01De serie 117, tot 1968 bekend als E17, was een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB). Na de WOII reed de locomotief als Baureihe 217 ook voor Deutsche Reichsbahn (vm DDR).

Deze locomotieven werden in de 20er jaren van de 20e eeuw ontwikkeld door Allgemeine Elektricitäts Gesellschaft (AEG) en door Siemens-Schuckertwerke (SSW) voor trajecten in Zuid Duitsland. De locomotieven werden onder meer ingezet op de geëlektrificeerde spoorlijn München – Stuttgart.

De locomotief heeft een stalen frame. Het frame heeft voor en achter een loopas zonder aandrijving en daar tussen vier assen met grote wielen die ieder door een elektrische motor worden aangedreven. De locomotieven waren in staat op vlakke trajecten een trein van 630 ton met 95 km/uur voor te trekken. Bij een stijging van 10 promille haalde de locomotief de 72 km/uur, bij 20 promille 54 km/uur. De machinisten bedienden de machines, net als bij alle vooroorlogse locomotieven, staande.

Na de oorlog waren er 26 locomotieven voor de Deutsche Bundesbahn (DB) en 2 locomotieven bij de Deutsche Reichsbahn (DR). De locomotieven van de Deutsche Reichsbahn (DR) werden in 1968 gesloopt. De locomotieven van de DB werden in 1960/61 allen gemoderniseerd en in 1968 omgenummerd naar de serie 117. Bij de Deutsche Bundesbahn verdween de laatste locomotief (117 106) pas op 24 april 1980.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB serie E 17 | Bouwjaar: 1928-30 | Tijdperk: 2-3-4 | Inzet: snelle personentreinen | Asindeling: 1’Do1′ | Lengte: 15.950 cm | Vermogen: 2800 kW | Gewicht: 111.700 kg | Max snelheid: 120 km/u | Uit dienst: 1980.

Voorbeeld treinsamenstelling met E 17 114 [Roco 63835]
Br E17-02

    icon-logo-dbzw  icon-kk-v+a  icon-3pwissverl