Elektrische locomotief serie E 10

Br E10-01De locomotieven van de E 10 werden na de tweede wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Henschel werk Kassel, door Krauss-Maffei werk München-Allach en door Krupp werk Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens. In de herfst van 1952 vond de roll-out van de eerste locomotief de E 10 001 bij Krauss-Maffei en AEG in München-Allach plaats.

Om alle concepten te testen werd in december 1950 de opdracht verstrekt voor de bouw van vier prototype locomotieven. Hierbij werden aandrijf technieken van verschillende fabrikanten ingebouwd.

  • E 10 001, Krauss-Maffei/AEG met Alsthom-aandrijving.
  • E 10 002, Krupp/BBC met BBC Scheiben-aandrijving.
  • E 10 003, Henschel/SSW met Siemens Gummiringfeder-aandrijving
  • E 10 004, Henschel/AEG met Sécheron-aandrijving en BBC hoogspanning sturing.
  • E 10 005, Henschel/AEG met Sécheron-aandrijving gelijk als E 10 004.

Uit deze prototype locomotieven werden de series E 41, E 40, en E 50 ontwikkeld. De locomotieven van de uiteindelijke serie werden uitgerust met weerstanden om elektrisch op de tractie motoren te kunnen remmen.

De locomotieven van de serie 110 zijn naderhand onderverdeeld in de volgende series:

  • E 10.12: tussen 1962 en 1991 als sneltrein locomotief,
  • 113: sinds 1991 als sneltrein locomotief,
  • 114: tussen 1988 en 1995 als sneltrein locomotief,
  • 115: sinds 2006 in gebruik bij het bedrijfsonderdeel DB AutoZug.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB E10 001 | Bouwjaar: 1952 | Aantal: 5 stuks voorserie | Tijdperk: III | Asindeling: Bo’ Bo’ | Lengte: 16.100 mm | Vermogen: 3680 kW | Gewicht: 83.300 kg | Maximum snelheid: 130 km/uur.

Voorbeeld treinsamenstelling met E 10 001 [Liliput L132520] 
Br E10-02

logo-liliput    icon-logo-dbzw  icon-kk-v+a  icon-sound  icon-2pverl