Elektrische locomotief serie Be 6/8 II

Br Be6-8-01In het voorjaar van 1918 bestelde de SBB zware goederenlocomotieven voor in de bergen. De serie Ce 6/8II, nummers 14251 t/m 14260 kregen de asindeling 1’C C1’. Bij ontwerp van deze locomotief ging men niet langer uit van een massief onderstel, maar werd de locomotief in drie segmenten opgebouwd. De brede middengedeelte met de cabines werden aan de voor- en achterzijde voorzien van een smallere opbouw. De drie segmenten waren scharnierend met elkaar verbonden.

Na de uitlevering in 1919 reden de locomotieven vooral op het traject Bern – Thun – Spiez, omdat dit de enige geëlektrificeerde route van de SBB was. De krokodillen reden onder een spanning van 7.500 V in plaats van de gebruikelijke 15.000 V. Met de elektrificatie van de Gotthard-route in oktober 1920, werden de krokodillen het meeste gebruikt op deze route. Ze vervingen de stoomlocomotieven van de serie C 5/6, die nog maar net drie tot zes jaar oud waren. De krokodillen werden echter in geheel Zwitserland ingezet in het goederenvervoer. Vanaf 1941 werden 13 locomotieven ingrijpend verbouwd. Na deze ingreep werd de maximum snelheid verhoogd van 65 naar 75 km/uur. De locomotieven werden ingedeeld in de serie Be 6/8II en omgenummerd naar 13251 t/m 13265.

Na de tweede wereldoorlog en met de komst van de Ae 6/6, kwamen de krokodillen meer in de vlakkere gedeeltes van Zwitserland in inzet. In de jaren 70 en 80 reden zijn voornamelijk treinen met grint en suikerbieten, maar ook als rangeerlocomotief. De eerste Ce 6/8II werden in 1968 uitgerangeerd. De tot rangeerlocomotief gemodificeerde krokodillen in de haven van Basel, hielden het tot 1986 uit.

Dankzij hun grote bekendheid zijn zeven locomotieven bewaard gebleven. SBB Historic bezit de 14253. De 13257 is gestationeerd in het Südbahnmuseum te Mürzzuschlag. Het Technik Museum te Speyer heeft de 14 267, terwijl de 14282 in de Auto- en Technikmuseum te Sinsheim staat. De Club del San Gottardo bezit de 14276. Het Verkehrshaus des Schweiz bezit de 13254 en in Erstfeld staat de 14270 opgesteld.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: SBB serie Be 6/8 II, 33 stuks | Bouwjaar: 1919 | Tijdperk: 3-4 | Inzet: zware goederentreinen | Asindeling: 1’C C1′ | Lengte: 19.400 cm | Vermogen: 1.650 kW | Aandrijving: elektrisch | Gewicht: 128.000 kg | Max snelheid: 65 km/uur | Uit dienst: 1986.

Voorbeeld treinsamenstelling met 14772 [Roco 63897]
Br Be6-8-02