Elektrische locomotief serie 181.2

De serie 181.2 bestaat uit tweesysteemlocomotieven voor het Duitse (15 kV 16,7 Hz) en het Franse (25 kV 50 Hz) wisselstroomsysteem, die door de Deutsche Bundesbahn zijn aangeschaft voor het internationale verkeer naar Frankrijk en Luxemburg. Rekening houdend met de lager hangende bovenleiding in Frankrijk, werd er gekozen voor een locomotief met een lage hoogte.

De voorserie werd in gebruik genomen als E 310. Na 1968 werden deze vier prototypes vanwege hun technische verschillen ingedeeld in de series 181.0 en 181.1. De wijzigingen, die voornamelijk betrekking hadden op de rij- en besturingselektronica, waren zo uitgebreid dat de uiteindelijke productieserie de 181.2 werd.

De 25 locomotieven (181.201 – 225) werden geleverd van 1974 tot 1975. Het meest opvallende verschil met de voorserie is dat de ventilatorroosters tot aan de rand van het dak zijn verhoogd. Op deze manier kon de verse lucht rechtstreeks naar de tractiemotoren worden geleid. De maximale snelheid was 160 km per uur.

De locomotieven werden vooral ingezet in sneltreinen op de route Metz-Saarbrücken-Kaiserslautern-Mannheim-Heidelberg / Darmstadt-Frankfurt, vaak met Corail-wagens van de SNCF. Bekenden routes waren ook Saarbrücken-Trier-Koblenz; de Saar-route en Moezel-route. Inzet voor goederentreinen bleef beperkt tot de routes Saarbrücken-Forbach / grens, Trier-Perl / Apach en Wasserbillig-Luxemburg. Vanaf 1990 werd de serie 181 ook ingezet voor de nieuwe Interregio-treinen Saarbrücken-Mannheim-Stuttgart.

Vanwege hun toepassingsgebied werden vier locomotieven vernoemd naar de namen van de afgelegde regio’s: 181 211 “Lorraine”, 181 212 “Luxembourg”, 181 213 “Saar” en 181 214 “Mosel”.

Op de avond van 12 december 2009 bracht de 181.218 de laatste geplande Orient Express (EN 469) om 20:37 van het treinstation van Straatsburg naar Karlsruhe, waar deze werd vervangen door een locomotief van de Oostenrijkse Spoorwegen. Daarmee passeerde ze na meer dan 120 jaar een van de beroemdste spoorverbindingen.

Op 8 december 2018 werd de 181-serie door de Deutsche Bundesbahn uit dienst genomen.
Heden ten dage 2019 is alleen de 181.001 aanwezig in het bestand en is gestationeerd als museumlocomotief van de Deutsche Bahn in het DB Museum Koblenz.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB 181 205-6 | Bouwjaar: 1972 | Aantal: 25 stuks | Tijdperk: IV, V en VI | Asindeling: Bo’ Bo’ | Lengte: 17.940 mm | Vermogen: 3300 kW | Gewicht: 82.500 kg | Maximum snelheid: 160 km/uur.

Voorbeeld treinsamenstelling met 181 205-64 [Piko Expert 51342]

     icon-logo-dbzw  icon-kk-v+a  icon-sound icon-3pwissverl