Elektrische locomotief serie 141

Br 141-01De serie 141 was tot 1968 bekend als E41 en is een elektrisch locomotief bestemd voor het personenvervoer. De locomotieven werden na de tweede wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. De bovenbouw werd gebouwd door Henschel te Kassel, door Krauss-Maffei te München-Allach en door Krupp te Essen, de elektrische installatie werd gebouwd door AEG, BBC en Siemens.
In de herfst van 1952 vond de roll-out van de eerste locomotief, de E10 001,plaats bij Krauss-Maffei en AEG in München-Allach. Uit deze prototype locomotieven werden de locomotieven ontwikkeld van de serie E41, serie E40, en serie E50.

De locomotief heeft een stalen frame. Op de draaistellen wordt elke as door een elektrische motor aangedreven. De locomotieven worden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet in het personenvervoer op diverse trajecten in Duitsland.

De locomotieven zijn door de Deutsche Bundesbahn (DB) als volgt genummerd.
– E41 001 – 435, na 1968 vernummerd in 141 001 – 435
– 141 436 – 451.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR 141 | Bouwjaar: 1956-1969 | Aantal: 451 stuks | Tijdperk: III, IV en V | Asindeling: Bo’Bo’ | Lengte: 15.660 mm | Vermogen: 2400 kW | Gewicht: 67.000 kg | Maximum snelheid: 120 km/uur.

Voorbeeld treinsamenstelling met 141 153-7 [Fleischmann 432872]
Br 141-02

logo-fleischmann  icon-tp4  icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl

Voorbeeld treinsamenstelling met 141 176-8 [Fleischmann 432871]
Br 141-03

logo-fleischmann  icon-tp4  icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl