Diesellocomotief serie V 60

Door gebrek aan kleine rangeerlocomotieven bij de Deutsche Bundesbahn werd in 1951 een serie van vier proeflocomotieven als V60 001-004 gebouwd door Krupp, Krauss-Maffei, Mak en Henschel. In 1955 werd de eerste serie van 275 locomotieven besteld. Deze waren voorzien van een Maybach-motor van het type GTO 6 en een versnellingsbak van het type L 37 zUB met 3 versnellingen.
De locomotieven worden/werden gebruikt voor de rangeerdienst en lichte goederentreinen.

Parallel aan de bouw van de serie locomotieven werden de volgende locomotieven V60 011-049 voorzien van alternatieve motoren:

  • Tien werden voorzien van een Mercedes Benz motor van het type MB 835 (zonder turbo).
  • Vijf werden voorzien van een Deutz tweetakt dieselmotor.
  • Drie werden voorzien van een MaK dieselmotor.
  • Drie werden voorzien van een MAN tweetakt dieselmotor.

In de meeste locomotieven werden in de zestiger jaren deze motoren vervangen door een Maybach-motor van het type GTO 6 ingebouwd. Deze locomotieven werden voorzien van een ander baknummer.

In 1968 werd de serie V 60 naar gewicht vernummerd in de serie 260 voor de lichte versie en in de serie 261 voor de zwaardere versie. De serie werd in 1987 opnieuw vernummerd in de serie 360 en 361. Ook werd in een aantal locomotieven afstandsbediening ingebouwd en vervolgens vernummerd in de serie 364 voor de lichte versie en in de serie 365 voor de zwaardere versie.

In 1997 werden meerdere locomotieven voorzien van een Caterpillar V12 motor. Bij deze ombouw werd ook afstandsbediening aangebracht en vernummerd in de serie 362 voor de lichte versie en in de serie 363 voor de zwaardere versie. In 2001 werd een locomotief voorzien van een Caterpillar V8 motor op aardgas met standplaats Bw M√ľnchen en vernummerd als 760 877. De locomotief is inmiddels gesloopt.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB V 60 | Bouwjaar: 1956-1964 | Aantal: 942 stuks, | Tijdperk: III, IV, V en VI | Asindeling: C | Lengte: 10.450 mm | Vermogen: 480 kW | Gewicht: 49.500 kg | Maximum snelheid: 60 km/uur.

Voorbeeld treinsamenstelling met V 60 942 [Piko 52828]

Tijdperk III  icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl