Diesellocomotief serie V 160

v160-1De locomotief is de eerste variant van de V-160 familie, die werd ontworpen tijdens het naoorlogs ontwikkelprogramma voor de Deutsche Bundesbahn als eenmotorige grote diesellocomotief voor middelzware treinen. In de jaren 1950 stegen de prestaties van de beschikbare dieselmotoren van 993 kW (1350 pk) tot 1400 kW (1900 pk) en meer. Niets stond de ontwikkeling van een eenmotorig, middelzware diesellocomotief in serieproductie in de weg.

De locomotieven werden ontwikkeld voor een topsnelheid van 120 km/u en konden de rijtuigen voorzien van stoomverwarming. Toen ter tijd was de techniek van elektrische verwarming van passagierstreinen door diesellocomotieven nog niet beschikbaar

In het voorjaar van 1956 begon men bij Krupp aan de ontwikkeling van deze locomotief. De V 160 001 werd in 1960 afgeleverd als eerste van de tien modellen in de voorserie. Zes locomotieven werden gebouwd bij Krupp, de laatste vier bij Henschel. De eerste negen exemplaren van de voorserie hadden nog steeds een meer afgeronde voorzijde, zodat zij de bijnaam “Lollo” (een verwijzing naar Gina Lollobrigida) kregen. Vanaf de tiende locomotief ontwikkelde Henschel voor de V 320 001 geen gladde voorzijde. Deze was goedkoper in productie en bleek meer gestroomlijnd te zijn. De locomotieven uit deze voorserie werden aanvankelijk, met uitzondering van V 160 006, uitgerust met Maybach motoren van het type MD 16 V 538 TB.

De locomotieven uit de voorserie zijn tussen 1978 en 1984 uit de actieve dienst gehaald. De laatste operationele V 160 uit de voorserie, de V 160 003, is eigendom van DB AG en wordt verzorgd en ingezet bij de vereniging ‘Historische Eisenbahnfahrzeuge L├╝beck’ (HEL eV).

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB V 160 | Bouwjaar: 1960 | Aantal: 10 stuks | Tijdperk: III | Asindeling: B’B’ | Lengte: 16.000 mm | Vermogen: 1397 kW | Gewicht: 74.000 kg | Maximum snelheid: 120 km/uur | Uit dienst: 1984.

Voorbeeld treinsamenstelling met V 160 003 [Roco 43840]
V160-02

    icon-logo-dbzw  icon-3pwissverl