Diesellocomotief serie V 140

v140-01De diesellocomotief V 16 101 was is ontworpen voor de gemengde dienst op nevenbanen en lichte treinen op het hoofdnet. De opdrachtgever was de voormalige Reichsbahn Gesellschaft, met de hoop deze nieuw ontwikkelde locomotief te presenteren op de jubileumtentoonstelling “100 Jahre Deutsche Eisenbahnen” in Nürnberg. De ontwikkeling, ontwerp en bouw van de locomotief werd gerealiseerd in een recordtijd van slechts 8 maanden. De toenmalige producent was Krauss-Maffei. Voor de aandrijving zorgde een acht-cilinder motor met turbo van MAN, de hydraulische versnellingsbak werd geleverd door de firma Voith.
Op de dag van aflevering op 13 juli 1935 werd de locomotief, zonder voorgaande testritten, voor het eeuwfeest overgebracht naar Nürnberg.

In de daaropvolgende operationele tests toonde de grote diesellocomotief met het nummer V 16 101 geen belangrijke tekortkomingen. Motor en in het bijzonder de hydraulische transmissie van Voith werkte absoluut soepel. Bij de Deutschen Reichsbahn Gesellschaft is V 16 101 nooit in vaste dient gekomen. Al in 1939, na slechts ongeveer 10.000 kilometers, werd de locomotief wegens toen aanwezige brandstoftekorten op een zijspoor geparkeerd.

Na de tweede wereldoorlog, nu genummerd als V 140 001, werd de locomotief vanuit Frankfurt ingezet voor gemengde passagierstreinen. Als enige locomotief in zijn serie, was deze niet economisch inzetbaar. Na enkele maanden geparkeerd te zijn in het AW Nürnberg werd ze op 13 oktober 1953 ontmanteld en overhandigd aan de Technische Hogeschool in Karlsruhe.

Heden ten dage is deze unieke locomotief deel van de permanente tentoonstelling van het Deutsches Museum in München.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB V 140 | Bouwjaar: 1935 | Aantal: 1 stuks | Tijdperk: III | Asindeling: 1’C1′ | Lengte: 14.400 mm | Vermogen: 1030 kW | Gewicht: 83.000 kg | Maximum snelheid: 100 km/uur | Uit dienst: 1953.

Voorbeeld treinsamenstelling met V 140 001 [Trix 22153]
V140-02

logo-trix    icon-logo-dbzw  icon-3pwissverl