Diesellocomotief serie 218

218-01De serie 218 van de Duitse Bundesbahn (DB) is een serie van vier-assige diesellocomotieven, die gedurende vele jaren de meest voorkomende en belangrijkste vertegenwoordiger van diesellocomotieven was op de West-Duitse hoofdlijnen. De serie is nog steeds te vinden op veel niet-geƫlektrificeerde routes voor zowel passagiers als goederentreinen.

De locomotieven van de serie 218 zijn de laatste ontwikkelde leden van de V-160 locomotief familie. Daarin werden de vele overeenkomsten met de ontwikkelingen van de gehele serie V 160 gecombineerd. Voor de serie 218 werd de elektrische treinverwarming uit de serie 217 overgenomen. De motoren waren identiek aan de pro-serie 215, namelijk de 1840-kW motor (2500 pk), die de extra dieselmotor voor de verwarmingsgenerator overbodig maakte.

In 1966 bestelde de DB de eerste twaalf locomotieven van de voor-serie V-160. Vanaf in 1968 leverde Krupp deze locomotieven af, die vervolgens door de DB als serie 218 in dienst werden genomen. De levering van complete serie (extra deelname van Henschel, Krauss-Maffei en MaK in Kiel) van 398 andere machines vond plaats vanaf 1971 tot ver in 1979. De levering vond plaats in vier series, met slechts geringe wijzigingen: 218 101-170, 171-298, 299-398, 400-499.

De series 218 heeft talrijke kleurvariaties gekend. De eerste locomotieven werden geleverd in het toen voor diesellocomotieven gebruikelijke diepe rood (RAL 3004). Met 218 217-8 en 218 218-6 werden in 1974 de eerste locomotieven gepresenteerd als voorlopers voor de nieuwe generatie: 218 218-6 werd de eerste locomotief in het nieuwe oceaanblauw/beige. De 218 217-8 werd gespoten in de kleuren rood en beige (RAL 1001) van de Trans Europa Express.
Vanaf dat moment was het oceaanblauw/beige de nieuwe standaard kleur voor de serie 218, terwijl de 218 217-8 als enige de TEE kleurstelling behield.
In 2010 werd ook de 218 105-5 gespoten in de TEE-kleuren.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB BR 218 | Bouwjaar: 1968 | Aantal: 410 stuks | Tijdperk: III, IV en V | Asindeling: B’B’ | Lengte: 16.400 mm | Vermogen: 1840-2060 kW | Gewicht: 80.000 kg | Maximum snelheid: 140 km/uur.

Voorbeeld treinsamenstelling met 218 306-9 [Fleischmann 4232]
218-02

logo-fleischmann  icon-tp4  icon-logo-dbzw  icon-3pwissverl

Voorbeeld treinsamenstelling met 218 105-5 [Fleischmann 493871]
218-03

logo-fleischmann  icon-tp4  icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl

Voorbeeld treinsamenstelling met 218 137-8 [Fleischmann 4239]
City Bahn

logo-fleischmann  icon-tp4  icon-logo-dbzw  icon-sound  icon-3pwissverl