Accu-locomotief serie Ka/Ks

ka-ks-01Met fabrieksnummer 10455 werd deze acculocomotief in 1935 door Berliner Maschinenbau AG (BMAG) afgeleverd aan de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, welke de locomotief op 3 januari 1936 in dienst nam als Ka 4816.
Uiterlijk leken deze acculocomotieven op de Kf II en ze beschikten ongeveer over een vergelijkbaar vermogen. Voor de aandrijving had men twee taatslagermotoren ingebouwd. De uitlaatgasvrije en geluidsarme voertuigen werden bij voorkeur in de rangeerdienst van wagens voor gevaarlijke goederen op stations en op bedrijfsterreinen ingezet. Zo lieten de kleine rangeermachines zich ook probleemloos in hallen gebruiken, waar dieseluitlaatgassen problemen veroorzaakt zouden hebben.

Op 7 september 1949 werd de Ka 4816 overgenomen door de net opgerichte Deutsche Bundesbahn en in 1960 omgenummerd in Ka 4816, maar op 27 juni 1966 kwam het definitieve einde voor deze kleine locomotief.

Bijzonderheden:
Voorbeeld: DB Ka 4816 | Bouwjaar: 1935 | Aantal: 41 stuks | Tijdperk: II en III | Asindeling: B-ae | Lengte: 6392 mm | Vermogen: 126 PS | Gewicht: 17.000 kg | Maximum snelheid: 40 km/uur | Uit dienst: 1966.

Voorbeeld treinsamenstelling met Ka 4 [Trix 22120]
ka-ks-02

logo-trix  icon-tp2  icon-tp3  icon-logo-dbzw  icon-2pwissverl