Tijdperk V

Tijdperk V: 1990 – 2006

De hereniging van de twee Duitslanden brengt een ommekeer te weeg in de treinroutes. Deutsche Bundesbahn en Deutsche Reichsbahn (vm DDR) gaan op in de Deutsche Bahn AG (DB AG). Het logo wordt opnieuw gestileerd. Het ICE-materieel wordt geïntroduceerd. Locomotieven, treinstellen en personenrijtuigen krijgen een nieuw kleur, ontwikkeld naar gebied van inzet.

V-a: 1990 – 1994
De nieuwe trajecten voor hoge snelheden ontstaan ook in Duitsland. Van noord-zuid veranderen zich de grote routes in west-oost. Berlijn wordt weer het spoorwegknooppunt van weleer. Alle tractiemiddelen en wagens worden voorzien van een nieuwe eenheidskleur. De verkeersrode locomotieven vallen hierbij het meest op. 
Per gebied van inzet krijgen de personenrijtuigen en daarvoor bestemde locomotieven hun toebedeelde kleur. Hierbij behoort ook het van de Deutsche Reichsbahn (vm DDR) overgenomen materieel. De nummering van het locomotievenpark van de Deutsche Reichsbahn (vm DDR) wordt aangepast aan het schema van de Deutsche Bundesbahn. Toename van het ICE-verkeer en eerste treinstellen met kantel-techniek.

V-b: 1994 – 2000
Tijdperk5-1De Deutsche Bundesbahn en Deutsche Reichsbahn (vm DDR) gaan op in de Deutsche bahn AG. Het materieel wordt in deze jaren overgespoten in de eenheidskleuren en na 1995 voorzien van het nieuwe DB-AG logo. Voor de goederenwagens wordt het verkeersrood kleur ingevoerd. De Duitse spoorwegen vieren in 1999 hun 100-jarig bestaan. De klassieke G-wagens en de daartoe behorende 2-assige open goederenwagens worden buiten dienst gesteld. Veel goederenaansluitingen verdwijnen. Gemengde goederentreinen verdwijnen en worden bloktreinen.

V-c: 2000 – 2006
Het personenverkeer wordt, met uitzondering van de het internationale treinverkeer, steeds meer afgewikkeld door treinstellen en trek-duw-combinaties, in de regio’s ook door dubbeldekstreinen.
Het goederenvervoer in Europa wordt weer interessant. Veel nieuwe, kleine spoorwegmaatschappijen nemen de voor de grotere vervoerders onrendabele transporten over. Tevens worden deze kleine bedrijven weer overgenomen door buitenlandse concurrenten. Deutsche Bahn Cargo verwerft een groot aandeel in Nederlandse, Engelse, maar ook Franse vervoerders. Op initiatief van de DB AG werd de EUROP-pool per 1 december 2002 opgeheven.

Tijdperk5-2